Tarek Omar: Skriver Sivas hits, fordi han er født i Iran?

Sivas er en Iranskfødt rapper, der har opnået stor succes på den danske musikscene.
Sivas er en Iranskfødt rapper, der har opnået stor succes på den danske musikscene.
Lyt til artiklen

Ikkevestlig. Når jeg hører disse to ord om borgere med minoritetsbaggrund, som ofte efterfølges af et katalog af dårligdomme, der selvfølgelig står i kontrast til det fikserede vestlige, oplyste og rationelle, føler jeg mig ofte som ’den ignorerede tredje’. Måske kender du det: Du er sammen med to venner, og pludselig taler de to andre om dig, som om du befandt dig et andet sted i byen. Man minder stilfærdigt de to andre om ens fortsatte eksistens: Hallo, jeg sidder lige her!

Sådan har jeg haft det flere gangei de senere år, når vi i offentligheden er tunet ind på de såkaldte ikkevestlige indvandrere og efterkommere. Om hvorfor deres kultur, tradition og religion – altid i ental – ikke er foreneligt med det vestlige, demokratiske og sekulære. De portrætteres som en underskudsforretning og integrationsresistente, og de ikkevestlige må derfor holdes ude. De må heller ikke blive for mange i folkeskolen, gymnasieklasserne og i vores boligområder. Hvem husker ikke, da et snævert flertal i Folketinget (DF, V, LA og K) tryllede følgende famøse forslag til vedtagelse frem:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her