0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er gemt Du har ulæste artikler blandt dine gemte artikler

Afgående lektor vil af med det enevældige punktum: Befri kommaet og alle dets trofaste kammerater

Punktummet breder sig uforholdsmæssig meget i al tegnsætning. For det er det sikre valg. Hver gang. Punktummet er konge.

FOR ABONNENTER

Det generer mig dagligt, når jeg læser. Og jeg spørger mig selv, om jeg burde være ligeglad.

For måske er det bare mig, der har et problem. Mig, der ikke kan følge med.

Alligevel generer det mig, at vi, de professionelle sprogbrugere, tilsyneladende er blevet ligeglade eller sløsede i omgangen med vores vigtigste værktøj. Sproget. Både når vi taler, og når vi skriver. Jeg vil her nøjes med at rette opmærksomheden mod vores skriftlige fingerspidsfornemmelse. For den bliver stadig sværere at få øje på.

Tag førsteafsnit i dette læserbrev som eksempel. Det burde have været skrevet som én lang sætning. Ordene ’og’ samt ’for’ er bindeord, altså ord, som blandt andet binder sætninger sammen. Andet afsnit er også fuld af brutal tegnsætning, der næsten udelukkende består af punktummer. Naturligvis kan man, som jeg i udstrakt, men ikke i noget, der i dag regnes for overdreven, grad ovenfor har gjort, vælge at lade et punktum erstatte et komma for eksempelvis at understrege en pointe. Min fornemmelse er dog, at punktummet stadig oftere vælges uden egentlige forudgående sproglige overvejelser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce