Ingen civilisation kan beskytte os mod vores egne bestialske drifter

»Det var første gang, jeg så ’Guernica’ i virkeligheden, men ligesom for så mange andre har værket haft en særlig betydning for mig«, siger forfatter Kristina Stoltz.
»Det var første gang, jeg så ’Guernica’ i virkeligheden, men ligesom for så mange andre har værket haft en særlig betydning for mig«, siger forfatter Kristina Stoltz.
Lyt til artiklen

Mens Donald Trump og Vladimir Putin gav hinanden hånd på våbenhvile i dele af Syrien, stod jeg selv inde på Museo Nacional centro de arte Reina Sofia i Madrid og betragtede Picassos store vægmaleri ’Guernica’, som han i sin tid malede til den spanske pavillon ved den sidste Verdensudstilling i Paris i 1937.

Hvad jeg ikke vidste, da jeg trådte ind på museet, var, at der i anledning af 80-året for værket var blevet lavet en hel særudstilling om Picassos kunstneriske vej mod ’Guernica’: Pity and terror – Picasso’s Path to Guernica.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her