Ingen civilisation kan beskytte os mod vores egne bestialske drifter

»Det var første gang, jeg så ’Guernica’ i virkeligheden, men ligesom for så mange andre har værket haft en særlig betydning for mig«, siger forfatter Kristina Stoltz.
»Det var første gang, jeg så ’Guernica’ i virkeligheden, men ligesom for så mange andre har værket haft en særlig betydning for mig«, siger forfatter Kristina Stoltz.

Mens Donald Trump og Vladimir Putin gav hinanden hånd på våbenhvile i dele af Syrien, stod jeg selv inde på Museo Nacional centro de arte Reina Sofia i Madrid og betragtede Picassos store vægmaleri ’Guernica’, som han i sin tid malede til den spanske pavillon ved den sidste Verdensudstilling i Paris i 1937.

Hvad jeg ikke vidste, da jeg trådte ind på museet, var, at der i anledning af 80-året for værket var blevet lavet en hel særudstilling om Picassos kunstneriske vej mod ’Guernica’: Pity and terror – Picasso’s Path to Guernica.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her