Anne Applebaum: »Europa skal indse, at vi ikke længere kan stole på USA«

»Donald Trump tror – som jeg opfatter ham – helt overordnet ikke på alliancer. Han forstår dem ikke. Han ser verden meget mere som en kamp, hvor det gælder om at vinde på kort sigt«, siger Anne Applebaum.
»Donald Trump tror – som jeg opfatter ham – helt overordnet ikke på alliancer. Han forstår dem ikke. Han ser verden meget mere som en kamp, hvor det gælder om at vinde på kort sigt«, siger Anne Applebaum.
Lyt til artiklen

I marts 2016 erklærede Anne Applebaum, at Vesten stod få skridt fra afgrundens rand: Hvis Storbritannien meldte sig ud af EU, hvis Donald Trump blev USA’s præsident, og hvis Marine le Pen vandt præsidentvalget i Frankrig, så var det slut.

»I mit voksne liv kan jeg ikke huske et så dramatisk øjeblik som dette. Lige nu er vi to eller tre dårlige valg væk fra afslutningen på Nato, EU og måske hele den liberale verdensorden, sådan som vi kender den«, skrev Applebaum i Washington Post i en klumme, der også blev bragt i Politiken.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her