Mænd, der begår vold mod kvinder, ser det som velfortjent gengæld

Des mere ligestillede, kønnene bliver, des flere opråb skal vi regne med at høre fra misogyne mænd, mener kønsforskeren Michael Kimmel. Foto: Andreas Haubjerg
Des mere ligestillede, kønnene bliver, des flere opråb skal vi regne med at høre fra misogyne mænd, mener kønsforskeren Michael Kimmel. Foto: Andreas Haubjerg
Lyt til artiklen

Jeg har ret til en smuk kvinde. Jeg har ret til sex, og når jeg ikke får det, er det dig, afvisende, smukke kvinde, som fratager mig min mulighed for at få det, jeg fortjener. Det er din skyld, jeg er ulykkelig, og det skal hævnes.

Sådan lyder ræsonnementet for de såkaldte incels, en gruppe vrede, frustrerede mænd, som lever i ufrivilligt cølibat og som mødes på internettet, hvor de deler og støtter hinanden i alt fra personlige historier om ikke--eksisterende eller mislykkede dates til fantasier om voldtægt af kvinder og hyldester til massemordere, der »giver kvinder, hvad de fortjener«, som det blandt andet lyder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her