Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Per Marquard Otzen/Politiken-Tegning
Foto: Per Marquard Otzen/Politiken-Tegning

Arkivtegning: Per Marquard Otzen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mor til datter med autisme: Min begejstring blev forvandlet til dyb skuffelse, da jeg opdagede, at regeringens forslag ikke gjaldt børn

Som mor til en datter med autisme, har jeg ofte løbet spidsrod mellem offentlige instanser, der ikke taler sammen. Derfor var min begejstring stor, da regeringen lancerede en ny sammenhængsreform, og min skuffelse endnu større, da jeg erfarede, at den ikke gælder for børn med handikap.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vi skal blive langt bedre til at levere en indsats med afsæt i det enkelte menneskes situation og behov – frem for at sende mennesker ud i et hav af forskellige paragraffer og syv forskellige skiftende lovgivninger, der trækker i hver sin retning«.

Sådan sagde innovationsminister Sophie Løhde (V), da regeringen fremlagde den nye lov om en helhedsorienteret indsats, som er en del af sammenhængsreformen.

Det var en fantastisk nyhed – men desværre viser det sig nu, at den nye lov ikke kommer børn med handikap og deres familier til gode.

Hvorfor skal børn med handikap og deres forældre så stadig kæmpe i den regeljungle?

Forældre til børn med handikap ønsker sammenhæng. Når de søger hjælp til deres barn hos det offentlige, oplever mange desværre modstand og labyrinter af bureaukrati.

Man skal nærmest være professionel projektleder, jurist og socialrådgiver for at kunne navigere gennem bureaukrati, lovgivning, instanser og forskellige fagpersoners vurderinger.

Det ved jeg, både fra mit hverv som formand for Det Centrale Handicapråd og som mor til en datter med autisme. Her har vi gang på gang løbet spidsrod imellem offentlige myndigheder, der modsiger hinanden og ikke tænker i en sammenhængende indsats for det enkelte barn.

Lad mig give et eksempel fra mit eget liv:

Vi blev en gang af en psykiater anbefalet at få en kugledyne til min datter. Den ville kunne forbedre hendes søvn og give ro. Hos sagsbehandleren på kommunen bad vi så om at få tildelt en kugledyne. Hertil fik vi svaret, om vi havde forsøgt med medicin til hende gennem egen læge. Derefter tog vi over til egen læge, hvor vi spurgte om medicinen. Det mente han var en dårlig idé og foreslog – ligesom psykiateren – en kugledyne.

Det er blot et eksempel på, hvordan man som pårørende kan løbe spidsrod imellem offentlige instanser, som ikke taler sammen og ikke er enige med sig selv og hinanden.

Derfor var min begejstring stor, da regeringen i november lancerede en ny sammenhængsreform, der netop skulle hjælpe den enkelte i en mere sammenhængende indsats.

Min skuffelse var dog endnu større, da det gik op for mig, at sammenhængsreformen ikke gælder børn med handikap.
Det har børne- og socialminister Mai Mercado netop givet klar besked om.

Det mærkelige er, at regeringen og børne- og socialministeren gerne vil handle på, at voksne med handikap oplever at kæmpe med det offentlige.

Men når det gælder børnene, holder viljen til handling åbenbart op.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sammenhængsreformen og den nye lov om en helhedsorienteret indsats, hvor hele 7 lovgivninger sammentænkes, er netop til for at komme det her problem til livs. Det er en erkendelse af, at kommunerne ikke bare kan vikle lianerne i regeljunglen ud alene. Det er en erkendelse af, at voksne ikke kan klare bureaukratiet selv. Hvorfor skal børn med handicap og deres forældre så stadig kæmpe i den regeljungle?

Forældre til børn med handikap har rigeligt at slås med. 23 procent af pårørende til mennesker, der har et handikap, har besluttet eller overvejet at gå ned i tid for at få hverdagen til at hænge sammen. 17 procent har besluttet eller overvejet at forlade arbejdsmarkedet helt. Forældre til børn med handikap har derfor brug for al den støtte, de kan få. Det sidste, de har brug for er, at mødet med kommunen er en kamp.

Jeg foreslår derfor, at regeringen indtænker børn og deres forældre i sammenhængsreformen. Med Sophie Løhdes egne ord skal vi ’ tage udgangspunkt i det enkelte menneskes situation og behov’. Og det skal også gælde, når det menneske er et barn.

Forældre til børn med handikap bør kun have én indgang til det offentlige. Regeringen har allerede igangsat forsøg med det, fordi de ved, at det her er et reelt problem. Men kun enkelte steder. Det mener jeg er for lidt og for uambitiøst, og de reelle forbedringer kommer for langsomt.

Den bureaukratiske regeljungle er ikke bare et problem i en enkelt kommune. Det er et generelt problem. Både for børn og voksne. Mai Mercado har endda ved flere lejligheder kritiseret, hvordan forholdene er for familierne. Men jeg efterlyser ikke forståelse eller anerkendelse – jeg ønsker løsninger.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Marie Hald/moment Agency

Du lytter til Politiken

Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp
    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om tykke kvinders frihedskamp.

• Maud Lervik

Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol
    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om vores nattesøvn.

Forsiden