Med den teknologiske udvikling har vi fået mange nye produkter gratis: apps, mails og sociale medier. Men virkeligheden er, at vi bliver brugt mod os selv. For ofte er det ikke os, der er kunden, vi er selve produktet.

Mia Amalie Holstein: Vi er gået fra at være forbrugere til at blive forbrugt

Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Lyt til artiklen

Jeg var ca. 9 år gammel, da jeg første gang fik lov til at gå alene hjem fra skole. Som aftalt luftede jeg først familiens hund, dernæst mødtes jeg med en veninde. Det var før mobiltelefonen, så vi skulle mødes foran Ordrup Kirke kl. 14. Og lige der, mens jeg ventede, gik det op for mig, at ingen i netop det øjeblik reelt vidste, hvor jeg var. Jeg kunne tage ind til byen, gå en tur i skoven eller blive stående og vente. Jeg var kastet ud i verden, ud i friheden.

Den frihed kender vi dog ikke længere. I dag tracker vi hinanden minutiøst. Hvis vi ikke benytter os af funktioner som ’Find venner’ eller deler vores lokation i Messenger, ringer vi ofte for at spørge: Hvor langt er du kommet? Eller: Hvornår er du hjemme?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her