0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Førende klimaforsker: »Ingen data begrunder min optimisme, men alligevel tror jeg, at verden bliver et bedre sted«

På alle parametre går det den helt forkerte vej i forhold til at leve op til FN’s verdensmål om en bæredygtig udvikling. Men den udvikling kan vendes, mener klimaforsker Katherine Richardson. Det kræver dog, at vi ikke kun fokuserer på klimaløsninger, men også på biodiversitet og økonomisk lighed, skriver hun i en ny debatbog.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Katherine Richardson er professor på Københavns Universitet. Arkivfoto: Jens Dresling

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Med stor fornøjelse, god appetit og helt uden klimaskam satte professor Katherine Richardson i sidste uge kniv og gaffel i en saftig bøf, da hun var inviteret til middag på USA’s ambassade i København.

»Derhjemme spiser vi stort set ikke oksekød, men i nogle sociale sammenhænge gør jeg, og jeg nød virkelig den steak på ambassaden. Det kunne jeg ikke drømme om at have dårlig samvittighed over. Men uden at være hverken hysterisk eller hellig arbejder jeg hele tiden på at bringe mit eget ressourceforbrug, herunder kød, ned. Det er vi alle sammen nødt til i vores del af verden«, siger Katherine Richardson, hvis nyeste bog, ’Hvordan skaber vi bæredygtig udvikling for alle?’, udkom i denne uge.

I bogen illustrerer den internationalt ansete klimaekspert nødvendigheden af at nedbringe vores forbrug af ressourcer med dette billede: »Hvis alle på Jorden forbruger lige så meget, som vi gør i Danmark, har vi behov for 4,2 jordkloder. Samtidig ventes verdens befolkning at vokse til op mod 10 milliarder i 2050. Derfor er det utopi at tro, at forbruget bare kan fortsætte«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts