På alle parametre går det den helt forkerte vej i forhold til at leve op til FN’s verdensmål om en bæredygtig udvikling. Men den udvikling kan vendes, mener klimaforsker Katherine Richardson. Det kræver dog, at vi ikke kun fokuserer på klimaløsninger, men også på biodiversitet og økonomisk lighed, skriver hun i en ny debatbog.

Førende klimaforsker: »Ingen data begrunder min optimisme, men alligevel tror jeg, at verden bliver et bedre sted«

Katherine Richardson er professor på Københavns Universitet. Arkivfoto: Jens Dresling Foto: Jens Dresling/POLFOTO
Katherine Richardson er professor på Københavns Universitet. Arkivfoto: Jens Dresling Foto: Jens Dresling/POLFOTO
Lyt til artiklen

Med stor fornøjelse, god appetit og helt uden klimaskam satte professor Katherine Richardson i sidste uge kniv og gaffel i en saftig bøf, da hun var inviteret til middag på USA’s ambassade i København.

»Derhjemme spiser vi stort set ikke oksekød, men i nogle sociale sammenhænge gør jeg, og jeg nød virkelig den steak på ambassaden. Det kunne jeg ikke drømme om at have dårlig samvittighed over. Men uden at være hverken hysterisk eller hellig arbejder jeg hele tiden på at bringe mit eget ressourceforbrug, herunder kød, ned. Det er vi alle sammen nødt til i vores del af verden«, siger Katherine Richardson, hvis nyeste bog, ’Hvordan skaber vi bæredygtig udvikling for alle?’, udkom i denne uge.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her