Der lagde sig en sær rastløshed over sjælen, som ikke var befordrende for hverken læsning af klassikere eller Netflix. Men så åbnede boghandleren i kælderen.

Erik Jensen: Jeg fik intet læst i coronatiden indtil ...

Arkivtegning Claus Nørregaard
Arkivtegning Claus Nørregaard
Lyt til artiklen

I begyndelsen gik jeg rundt og kiggede sultent på bogreolerne. Landet var lukket ned, udenfor spirede foråret, men det var stadig hundekoldt, jeg arbejdede hjemme lige ved siden af husstandens bøger købt i forventningens glæde, men aldrig læst. Nu var tiden inde til at kigge ind bag de fristende kulører og titler på de mange ranke rygge på hylderne. Klassikerne skulle endelig få deres tid. Den overfladiske nyhedsformidling skiftes ud med tiltrængt fordybelse.

I Berlin har boghandlerne fået lov at holde åbent i både den ene og den anden lockdown, fordi litteratur på disse kanter anses for at være lige så vigtigt for menneskets overlevelse som mad, vin og medicin. En fastlåst verden kalder på litteratur, og jeg kunne høre kaldet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her