0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Erik Jensen: Jeg fik intet læst i coronatiden indtil ...

Der lagde sig en sær rastløshed over sjælen, som ikke var befordrende for hverken læsning af klassikere eller Netflix. Men så åbnede boghandleren i kælderen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I begyndelsen gik jeg rundt og kiggede sultent på bogreolerne. Landet var lukket ned, udenfor spirede foråret, men det var stadig hundekoldt, jeg arbejdede hjemme lige ved siden af husstandens bøger købt i forventningens glæde, men aldrig læst. Nu var tiden inde til at kigge ind bag de fristende kulører og titler på de mange ranke rygge på hylderne. Klassikerne skulle endelig få deres tid. Den overfladiske nyhedsformidling skiftes ud med tiltrængt fordybelse.

I Berlin har boghandlerne fået lov at holde åbent i både den ene og den anden lockdown, fordi litteratur på disse kanter anses for at være lige så vigtigt for menneskets overlevelse som mad, vin og medicin. En fastlåst verden kalder på litteratur, og jeg kunne høre kaldet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu