Temperaturen er 40, men udsigten til en kold vinter, økonomisk krise og politisk kaos får feriegæsterne til at spare på restauranten og de dyre, høje drink.

Buldrende inflation dæmper feriehumøret i Frankrig

Prisernes himmelflugt er med til at gøre franskmændene pessimistiske. Lønninger og pensioner kan ikke følge med, og det handler om at sammenligne priserne som her på et marked i Nice.   Foto: Eric Gaillard/Ritzau Scanpix
Prisernes himmelflugt er med til at gøre franskmændene pessimistiske. Lønninger og pensioner kan ikke følge med, og det handler om at sammenligne priserne som her på et marked i Nice. Foto: Eric Gaillard/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Politiske nyheder er sjældne midt i sommerferien, men forleden fik en jeg en solid overraskelse. SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, meldte ud, at partiet åbner for en stigende pensionsalder, på betingelse af at Arne-pensionen bliver fredet.

Min reaktion bundede måske især i, at jeg læste artiklen med signalet fra SF siddende midt i den parisiske sommerhede med 41 grader i skyggen. I de franske nyhedsudsendelser aftenen før havde jeg nemlig set, hvordan parlamentarikere fra det yderste venstre og det yderste højre i bogstaveligste forstand råbte og skreg mod deres kolleger fra præsident Macrons parti, der talte varmt for at hæve pensionsalderen fra 62 til 65 år. ’Macronisterne’ svarede lige så højrøstet igen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her