Efteråret pusler i de tørre blade med alle sine mange trusler. Vi kan ikke gardere os mod nogen af delene, men tro på, at det bliver forår igen på den anden side

Når æblerne falder sammen med optimismen

Æblerne ligger sig som et fint tæppe på græsset under træet. Men lokker de rotter til eller kan de redde dådyrenes efterår? Arkivfoto Annika Byrde
Æblerne ligger sig som et fint tæppe på græsset under træet. Men lokker de rotter til eller kan de redde dådyrenes efterår? Arkivfoto Annika Byrde
Lyt til artiklen

Som et spraglet tæppe i farver, der stemmer sindet mildt, ligger de der. Røde, gule, grønne æbler spredt ud over græsset under træerne i haven. Jeg samler et af dem op, men rammer i bevægelsen en af de tynde, men tungt lastede grene med armen.

To nye æbler river sig løs træet og bomber med den samme sagte, men plumpe, lyd ned i græsset. Jeg samler også dem op. Tager en prøvende bid af et af dem. Den særlige blanding af syrlig sødme fylder straks min mundhule med glæde. Smagen af efterår her højt mod nord. Jeg gnasker fornøjet videre, men kun indtil jeg kigger ned på farveladen under mig. Hvor enkelte brune pletter, halvrådne frugter, blander sig, ser jeg nu med nogen gru.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her