Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

Debatindlæg afMette Fugl

Journalist

Vi har nordisk, muligvis europæisk rekord i kræfttilfælde. Det skriver Politiken om og konkluderer, at forklaringerne på rekorden skal findes hos de syge selv. Det har ført til protester fra berørte. I endnu en artikel har man så forsøgt sig med et ’sandheden er ilde hørt’. Ikke helt overbevisende.

Jeg har været et svin og derfor fået kræft, kan jeg forstå

Lyt til artiklen

Pludselig lød råbet guddødeme i Politikens spalter. Ikke refereret med store bogstaver, men gengivet i blød kursiv med en rystende meddelelse: »Og nu spiser vi guddødeme mindre grønt og mere kød end for ti år siden«. Sådan præsenterer Janne Tolstrup, Statens Institut for Folkesundhed, en af flere grunde til, at der i Danmark er uhyggeligt høje forekomster af kræft. Hun kalder udviklingen for »sindssyg og sindssygt tankevækkende«. Det mest tankevækkende for mig er at skulle forstå og helst også acceptere, at jeg selv er skyld i sygdommen. Jeg har været et svin og derfor fået kræft. Har jeg spist for få salater? Måske. Men der er tydeligvis mange andre – og i allerhøjeste grad livsstilsfaktorer – der bærer ansvaret.

Bekymrende. Især fornærmende. Og ikke nødvendigvis rimeligt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her