Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.

Debatindlæg afMichella Meier-Morsi

Influencer og politisk aktivist

De danske forsikringsselskaber diskriminerede gravide kvinder i to årtier. Det stoppede først, da de blev politianmeldt. Hvad skal der til, før staten stopper med at svigte kvinder efter graviditet og fødsel?

»Jeg er ikke stødt på en anden skade, som vi behandler så skødesløst som efterfødselsskader«

Lyt til artiklen

For fem år siden blev 14 danske forsikringsselskaber politianmeldt for kønsdiskrimination af gravide kvinder. Men mens jeg sad og gav interviews om sagen og min historie, slog det mig: Den danske stat havde faktisk afvist mig først.

Min sundhedsforsikring ville ikke dække fysioterapi til mine delte mavemuskler, fordi det var en graviditetsskade. Senere nægtede de at hjælpe med mine myoser i underlivet, fordi de udsprang af samme skade. Og til sidst afviste de at hjælpe med mine rygsmerter, fordi de også udsprang af min graviditetsskade.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her