Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN (arkiv)
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Presset.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Danske chauffører presses af lavtlønnede filippinere

EU's regler giver unfair konkurrence og massiv social dumping på vejene i Europa.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Siden 2008 har Danmark mistet 8.000 chaufførjob. Hvorfor? De er blevet erstattet af billigere udenlandske chauffører. Det nyeste skud på stammen er chauffører helt fra Filippinerne ansat i europæiske selskaber.

Et svensk baseret vikarbureau med underafdelinger i flere EU-lande har hyret 100 filippinske chauffører og betaler dem mindre end 9.000 kroner om måneden.

Hvordan skal en dansk chauffør konkurrere med den løn? Det er umuligt, hvis regningerne skal betales, og der skal mad på bordet. Men det er grundlæggende uacceptabelt, at danske chauffører ikke kan køre på de europæiske veje, fordi de skal betales en løn, man kan leve af i Danmark.

Udover det seneste lønpres helt fra Filippinerne, er en af hovedårsagerne til det massive pres på danske chauffører systematisk udnyttelse og snyd med de såkaldte cabotageregler i EU. Cabotagekørsel er, når udenlandske chauffører, udfører national transport i forlængelse af en international transport. EUs regler fastslår, at en international transport giver adgang til at udføre op til 3 cabotagekørsler i én medlemsstat inden for 7 dage.

Reglernes har til formål at undgå, at lastbiler kører tomme rundt på Europas veje, men samtidig sikre at nationale standarder overholdes, hvis udenlandske chauffører permanent kører indenrigskørsel i et andet land. Men desværre tolkes reglerne vidt forskelligt fra land til land. Der findes en række eksempler på, at chauffører kører systematisk indenrigskørsel i andre EU-lande uden der arbejdes på de vilkår, der gælder i det pågældende land.

I Danmark kører østeuropæiske chauffører rundt på vejene i længere perioder, men ser ikke skyggen af danske arbejdsvilkår eller lønninger. Det er åbenlyst mod hensigten i EU-reglerne, men huller i lovgivningen, forskellig tolkning fra land til land og manglende håndhævelse gør det meget svært at gribe ind.

Samtidig er danske transportfirmaer begyndt at oprette datterselskaber – såkaldte postkasseselskaber - syd for grænsen, indregistrere deres lastbiler på tyske nummerplader og ansætter chauffører på tyske arbejdsvilkår til kørsler fra Danmark. Det koster danske job og presser lønningerne i branchen. Derfor har vi strammet reglerne op i Danmark og selv øget kontrollen.

EU-Kommissionen kan sige, hvad den vil – vi accepterer ikke, at danske chauffører udsættes for elendige arbejds- og levevilkår. Der gambles både med chaufførernes helbred, risikoen for ulykker på vejene forøges og danske arbejdspladser forsvinder. Det er vi nødt til at bekæmpe. Vi vil fastholde vores skrappe regler i Danmark og samtidig kæmpe for at reglerne i EU bliver klarere og langt mere konsekvent håndhævet. Det er skønt at se, at vores transportminister, Magnus Heunicke, går hårdnakket ind i kampen. Vi kan melde, at han har opbakning i Europa-Parlamentet og i fagbevægelsen.

Det er nemlig ikke Danmark, der skal ændre vores regler. Det er derimod EU, der skal stramme op og sætte ind overfor systematisk snyd og underbetaling af chauffører i Europa.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden