Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Vegetarretterne mangler på supermarkedernes hylder

Supermarkeder går glip af et voksende marked, når de mangler en vegetarisk vision.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forleden kunne Coop præsentere et nyt madmanifest: Danskernes madkultur skal ændres.

Det lyder godt. Men i Dansk Vegetarforening synes vi, at Coop mangler en vegetarisk vision. En vegetarisk vision er faktisk fraværende hos alle de danske supermarkeder. Det er trist.

Vi ved, at der er masser af fordele ved en vegetarisk kost. Grønt på gaflen kan bidrage til at løfte folkesundheden. Kød er kendt for at øge risikoen for både hjerte-kar-sygdomme, fedme, diabetes, slagtilfælde og visse former for kræft. En grønnere kost med masser af frugt, grøntsager og fuldkorn menes at kunne forebygge dette.

Mindre kød styrker indsatsen mod global opvarmning. Kødindustrien udleder massive mængder af drivhusgas, kræver masser af vand og beslaglægger store naturområder til intensiv foderproduktion. En vegetarisk kost bidrager til et mere bæredygtigt landbrug i balance med naturen, hvor færre dyr udsættes for de moderne produktionsforhold, som i stor udstrækning svækker dyrevelfærden.

Det synes vi selv er nogle ret gode argumenter for, at supermarkederne burde have en vegetarisk vision. Men lydhørheden har været begrænset hos politikerne og supermarkederne. Derfor vil vi gerne vise supermarkederne, at der også er penge i en større vegetarisk satsning.

Sammen med FDB Analyse gennemførte vi i 2010 en undersøgelse, som viste, at 160.000 danskere opfatter sig selv som vegetarer. Undersøgelsen viste også, at 61 pct. mener, at der kan være gode grunde til at spise mindre kød.

Vores forening oplever i disse år en støt medlemsfremgang, det vegetariske miljø vokser, og interessen for en grønnere kost er større end nogensinde før. Supermarkederne går altså glip af det store vækstpotentiale, der er på det vegetariske marked.

I en markedsanalyse fra firmaet Mintel kunne man se, at salget af vegetariske kødalternativer i USA er steget med 8 pct. fra 2010 til 2012. Salget af kødalternativer havde dengang en værdi på hele 533 millioner dollars.

Det er jo ikke for sjov, at man i vores nabolande kan finde et stort udvalg af vegetariske og veganske produkter. I de svenske Coop-forretninger er der således en rig forekomst af grønne alternativer til bacon, ost, skinkestrimler, fiskepinde og meget andet. I Tyskland kan man sågar finde hele supermarkeder, der kun sælger veganske varer.

I Danmark er vegetarer og veganere imidlertid henvist til et meget lille udvalg af produkter. Hvis vi befinder os i et velassorteret supermarked, kan vi på en god dag opstøve en pakke frosne falafler, en enkelt slags tofu og så ellers ganske få plantebaserede kødalternativer.

Vi har svært ved at se, hvorfor supermarkedernes udvalg skal være så småt og så kedeligt. For supermarkedernes vedkommende handler det nemlig om kolde kontanter. Og de går glip af et voksende marked, når de mangler en vegetarisk vision.

Udlandet har allerede fået øjnene op for potentialet på det danske marked. Den tyske kæde Veganz har netop annonceret, at de åbner det første veganske supermarked i Danmark. Det vil naturligvis få betydning for, hvor danske vegetarer og veganere kommer til at handle ind.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I dag arrangerer mange veganere og vegetarer allerede fællesbestillinger fra diverse udenlandske webshops og fællesindkøbsture til Malmø. Ikke fordi det er billigere at handle i udlandet, men ganske enkelt fordi udbuddet ikke er til stede inden for Danmarks grænser.

Coop, Dansk Supermarked og alle de andre spillere i fødevarebranchen kan altså tjene penge ved at komme ind i kampen og formulere en vegetarisk vision.

På vegne af vores medlemmer og alle de andre danske vegetarer og veganere vil vi derfor gerne opfordre supermarkederne til tre ting: Få flere vegetariske og veganske varer i jeres faste sortiment. Lav en mærkningsordning af vegetariske og veganske produkter, så man ikke behøver at nærstudere ingredienslisten. Bak op om en ugentlig kødfri dag rundt om de danske middagsborde ved at sætte fokus på grønne produkter og gøre vegetariske og veganske opskrifter tilgængelige i jeres varehuse.

Det handler om at komme med på bølgen, før den vælter jer omkuld.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden