Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Shalom. Israel er et lyspunkt i en region, der desværre bliver endnu mere formørket af religiøs fordummelse, skriver S-politiker til sine åndsfæller på venstrefløjen.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi på venstrefløjen burde elske Israel

Israel er et åndeligt, demokratisk fyrtårn i Mellemøsten.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg har rejst en del rundt i verden. Særlig i Mellemøsten, hvor jeg flere gange har besøgt Israel og de palæstinensiske områder, ligesom jeg har været i stort set samtlige andre lande i nærområdet.

Desuden er min far kurder fra Tyrkiet, så jeg vil faktisk mene, at jeg hører til de få politikere, der kender Mellemøsten ret godt. Og uanset hvordan jeg end vender og drejer det, så kommer jeg aldrig til at forstå venstrefløjens negative og ensidige fokus på Israel.

Og bare for at alle er helt sikre: Ja, jeg er imod ulovlige bosættelser på Vestbredden og går selvfølgelig ind for palæstinensernes ret til deres egen stat.

HERBERT PUNDIK

Men alligevel er Israel et lyspunkt i en region, der desværre bliver endnu mere formørket af religiøs fordummelse, nepotisme og korruption.

Men når det handler om netop Mellemøsten, så lægges al energi fra venstrefløjens side i at skabe et negativt billede af Israel, mens der til gengæld er meget lidt, eller slet ingen fokus på nabostaternes helt groteske synderegistre af utallige brud på menneskerettighederne, som har stået på i årtier og stadig gør det.

Når det handler om Mellemøsten, så lægges al energi fra venstrefløjens side i at skabe et negativt billede af Israel

Jeg har gennem mine mange år som politiker oplevet alt fra fagforeningers ’boykot Israel’-kampagner til venstrefløjens talrige kreative forslag i Borgerrepræsentationen, der har omhandlet alt fra, at kommunen skulle stoppe handel med Israel, til, at Israels Plads skulle skifte navn til Palæstinas Plads.

Men hvorfor denne overdrevne fokusering på Israel, mens de andre lande i området går fri. Mig bekendt er demokrati vigtigt for venstrefløjen.

Her er Israel det eneste land i Mellemøsten, hvor den betegnelse passer.

LÆS MERE

I de omkringliggende lande bliver homoseksuelle enten henrettet eller smidt i fængsel, og der findes masser af lignende eksempler på, at Israel i den grad lever op til de værdier, vi fra venstrefløjens side altid har sat pris på.

Ligesom det er et faktum, at samtlige andre lande i Mellemøsten står for alt det, vi på venstrefløjen hader: intolerance, homofobi, kvindeundertrykkelse osv.

Israel er virkelig et åndeligt fyrtårn i Mellemøsten, som vi på venstrefløjen burde støtte og være glade for eksisterede, så der i det mindste er bare ét land i dette område, der ikke styres af korrupte diktatorer eller religiøse galninge.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden