Førtidspension. For at undgå en stigning i antallet af førtidspensionister, bør man investere i fleksibel tilbagetrækning for de hårdest ramte. Tegning. Per Marquard Otzen

Førtidspension. For at undgå en stigning i antallet af førtidspensionister, bør man investere i fleksibel tilbagetrækning for de hårdest ramte. Tegning. Per Marquard Otzen

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg starter ofte dagen med 600 mg Ibuprofen

Der er en grund til, at alt for mange er på førtidspension.

Debatindlæg

Jeg er helt enig med Jacob Holbraad, direktøren fra Dansk Arbejdsgiverforening. Der er for mange på førtidspension, antallet er simpelthen for højt. Men hvorfor?

Jeg er 54 år og arbejder i en virksomhed i Københavns Lufthavn, som handler fly, det vil sige laster og losser bagage og fragt. Det er et hårdt fysisk og nedslidende arbejde, som foretages udendørs i al slags vejr. Specielt om vinteren, hvor det er koldt, og underlaget er iset og glat, kan man mærke smerter og stivhed i hele kroppen, når man står op dagen derpå.

På baggrund af en arbejdsskade og slidgigt i nakken starter jeg ofte min dag med 600 mg Ibuprofen, og modtager også behandling af kiropraktor og fysioterapeut.

Ved at hæve pensionsalderen uden at forbedre forholdene på arbejdsmarkedet øger man behovet for førtidspension

I mit hverv som arbejdsmiljørepræsentant hører jeg dagligt mine kollegaer fortælle om, hvordan de også starter dagen med smertestillende medicin eller går til behandling for fysiske skavanker. Mange af mine kollegaer må på baggrund af nedslidning og arbejdsskader desværre forlade arbejdsmarkedet i utide. Så ja, Jacob Holbraad, vi har et problem. Der hvor vores enighed ophører, er, når vi begynder at tænke i mulige løsninger.

Jacob Holbraad udtaler til Ugebrevet A4 mandag (18.1.), at han vil løse problemet ved at sætte ydelsen ned og gøre det sværere at blive tilkendt førtidspension. Han vil centralisere behandlingen af pensionssager ved at flytte den fra kommune til stat. Jeg mener, at kommunerne i samarbejde med de lokale læger er bedst til at vurdere, hvor der er behov for at tilkende førtidspension.

At afgøre pensionssagerne centralt kan øge risikoen for fejlbehandling og forlænge processen til skade for ansøgeren, som har behov for en hurtig afgørelse, da den ofte har indflydelse på den personlige økonomi. Hvis der i fremtiden skal være færre førtidspensionister, skal vi forholde os til de sidste års beslutninger foretaget af et flertal i Folketinget. Her er det blevet besluttet at hæve folkepensionsalderen samt skære massivt i Arbejdstilsynet.

Ved at hæve pensionsalderen uden at forbedre forholdene på arbejdsmarkedet øger man behovet for førtidspension. De massive nedskæringer i Arbejdstilsynet er heller ikke vejen frem. Det koster det danske samfund ca. 60 mia., at vi har et dårligt arbejdsmiljø.

De penge kunne også bruges på en fleksibel tilbagetrækning, hvor de, der er nedslidt, kan forlade arbejdsmarkedet, inden de er helt slidt op. Dette ville også være med til at nedsætte antallet af førtidspensionister.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden