0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det bekymrer mig alvorligt, at sundhedsplatformens tidsrøveri vil begrænse min mulighed for at betjene så mange patienter som muligt bedst muligt

Bedre kvalitetskontrol og bedre mulighed for statistikker kan utvivlsomt være til stor gavn, men prisen synes at blive alt for høj.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

I efteråret 2017 indføres Sundhedsplatformen i Region Sjælland, og det bekymrer læge Peter Marckmann. (Arkivfoto)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Indrømmet: Begejstringen er behersket, bekymringerne store, forundringen omfattende.

I efteråret 2017 indføres Sundhedsplatformen på min arbejdsplads i Region Sjælland – et elektronisk journalsystem, som skulle give bedre muligheder for kvalitetsovervågning og statistiske opgørelser, men som også er tidsrøvende og forbundet med væsentlig lægelig produktionsnedgang på skønnet 10-30 pct.

Det bekymrer mig alvorligt, at sundhedsplatformens tidsrøveri vil begrænse min mulighed for at betjene så mange patienter som muligt bedst muligt

Forundringen går på, at man fra politisk-administrativ side vælger at indføre et system, som har den konsekvens. Det rimer uforligneligt dårligt med det konstante politiske fokus på effektivisering og optimal udnyttelse af personaleressourcerne.

Og det frustrerer mig voldsomt med så modsatrettede initiativer. Og så bekymrer det mig alvorligt, at Sundhedsplatformens tidsrøveri vil begrænse min mulighed for at betjene så mange patienter som muligt bedst muligt.

Jeg er meget bekymret for effekten på arbejdsglæden. Den risikerer at forsvinde. Og hvis min arbejdsglæde skulle blive kvalt i processen, så vil jeg se mig nødsaget til at forlade mit job. Det har jeg allerede besluttet mig for. Livet er for kort.

Begejstringen er som sagt behersket, men bedre kvalitetskontrol og bedre mulighed for statistikker kan utvivlsomt være til stor gavn. Prisen – både den økonomiske og den, der handler om arbejdsglæde – synes dog at blive alt for høj.

Jeg gruer for de nye tider på egne og patienternes vegne. Jeg håber på, at Region Sjællands politikere og administratorer har erkendt problematikken og analyserer den grundigt. Måske kunne man udskyde indførelsen af Sundhedsplatformen i Region Sjælland, indtil systemet har vist sit værd i Region Hovedstaden?

Bonusinformation: Region Sjællands eksisterende elektroniske journalsystem fungerer ganske godt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts