Debatindlæg afSimon Emil Ammitzbøll

Økonomi- og Indenrigsminister (LA)

Simon Emil Ammitzbøll i debatindlæg: Billund viser vejen frem for skattelettelser i Danmark

Lyt til artiklen

Forleden dag blev jeg virkelig glad, da jeg læste Berlingske Business. Der kunne jeg nemlig læse, at Billund - som den første kommune i år - har sat skatten ned. Godt gået, Billund!

Billund har ikke blot fået sænket skatten på arbejde, men også på ejerboliger. Og den måde, man har finansieret aftalen på, er bl.a. en effektivisering af driften på 0,5 procent i hele den kommunale organisation. Til det er der kun at sige 'respekt'.

I Liberal Alliance mener vi nemlig, at alle skattelettelser er gode skattelettelser. Samtidig mener vi, at man sagtens kan slanke og effektivisere offentlige institutioner og stadig få den samme gode service.

Her er Billund gået foran. De har tænkt fremad. Og jeg kan kun håbe på, at flere kommuner vil gå i Billunds fodspor i budgetforhandlingerne, der i øjeblikket kører på fuldt blus over hele landet.

For kun ved hjælp af skattelettelser og effektiviseringer af offentlige institutioner, kan vi igen få Danmark tilbage på sporet. Et Danmark i vækst. Et Danmark, hvor folk har lyst til at yde en ekstra indsats på arbejdet. Og et Danmark, der kan følge med globaliseringen.

Professor i debatindlæg: Regeringen stempler skatteudspil som socialt ansvarligt, men holder det vand?

Som økonomi- og indenrigsminister glæder det mig, at vi har det kommunale selvstyre, hvor politikere virkelig kan være med at forandre og udvikle kommunerne.

For vi har brug for at forandre. Vi har brug for en mere liberal kurs i Danmark. Vi har brug for et Danmark, hvor vi ikke taber, men vinder.

Simon Emil Ammitzbøll

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her