0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Advokat: Mette Frederiksen er blevet en trussel mod demokratiet

Statsministeren ser stort på grundlæggende demokratiske principper som magtens tredeling og træder centrale frihedsrettigheder under fode. Alligevel protesterer befolkningen kun med et par debatindlæg og et traktoroptog. Det er farligt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marius Renner
Arkivfoto: Marius Renner

»Det er skræmmende, hvor let vi som befolkning tager det. Der er lidt debatindlæg, lidt snak i togene og et traktoroptog udført af de mest berørte. Men ikke mere end det«, skriver Morten Bjerregaard i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi nærmer os Københavns Hovedbanegård. Det regner. Jeg sidder i toget – med mundbind på, selvfølgelig – og omkring Enghave Station på Vesterbro i København hører jeg to på sædet ved siden af drøfte, om den måde, Mette Frederiksen leder Danmark på, svarer til ledelsen i et totalitært regime.

Jeg ser ud i det mørknende novembergråvejr bag ruden. Som så mange andre i kupeen har jeg telefonen i hånden. »Hvad er et totalitært regime?«, skriver jeg på Google. Som så ofte før er Wikipedia det første, der kommer op. Deres definition lyder:

»Totalitarisme (eller totalitært styre) er et politisk system, hvor statens ledere ikke anerkender nogen grænser for sin myndighed og forsøger at regulere alle aspekter af det offentlige og private liv, hvor det er muligt«.

Ifølge Mette Frederiksen selv blev hun først søndag 8. november orienteret om, at det ikke ville være lovligt at beordre tvangsaflivning af alle mink i Danmark, selv om hun på et pressemøde fire dage tidligere, 4. november, gav præcis den ordre og dermed tvangslukkede et helt erhverv. Det er i dag ubestridt, at det var ulovligt, hvad statsministeren beordrede.

Jeg har selv arbejdet hos statens faste advokat, Kammeradvokaten, i en årrække. Det er ganske længe siden, men jeg ved fra dygtige jurister på tværs af ministerier, at holdningen blandt de ansatte embedsfolk i ministerierne heldigvis fortsat er, at myndighedsudøvelse skal være lovlig på det tidspunkt, hvor handlingen sker. Selvfølgelig, kunne man tilføje.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce