Debatindlæg afSofie Strandby Smidt

Statskundskabsstuderende og forkvinde for Women in Business CPH

Saudiske kvinder lever i dag i eksil i frygt for deres liv. De er tilskuere til, hvordan den saudiske kronprins, Mohammed bin Salman, går sin sejrsgang verden over.

De saudiske kvinder er sat skakmat

Lyt til artiklen

I det sidste halve år har jeg rejst virtuelt rundt i lande som Belgien, Australien, England og USA. På min rejse har jeg mødt forskellige saudiske kvinder, der alle har det tilfælles, at de har udtrykt deres protest mod det kvindeundertrykkende styre og mere præcis den saudiske kronprins, Mohammed bin Salman (bedre kendt som MBS).

Kvinderne lever i dag i eksil i frygt for deres liv. De er tilskuere til, hvordan MBS går sin sejrsgang verden over. Med den ene hånd underskriver han love, der skal sikre ligestilling og dermed hans internationale omdømme, og med den anden hånd udsteder han arrestordrer på de kvindelige aktivister, der har turdet stille sig op for sig selv og deres rettighed til at være kvinde. Joe Bidens håndsrækning til MBS for at få gang i oliepumperne er et kæmpe tilbageslag for de saudiske kvinder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her