Collage: Freja Juul Pedersen. Foto: Rune Pedersen, Finn Frandsen

Vi har brug for at fejre lyset. Så hvorfor gør vi ikke mere ud af midsommerfesten? Mange går glip af sankthansaften, når den falder på en mandag, skriver Mette Mølbak i denne Signatur.

Lad os skrue op for midsommerfesten

Collage: Freja Juul Pedersen. Foto: Rune Pedersen, Finn Frandsen
Lyt til artiklen

I søndags vandrede jeg rundt på Nationalmuseet og stoppede op ved en dukkelignende heks. Jeg blev suget ned i historien om, hvor stor betydning fejring af midsommeren har haft for den almindelige befolkning. Det ramte mig, fordi jeg dagene forinden var blevet overvældet over, hvor magisk lyset er lige nu. Efter at have boet i USA i tre år og nu være tilbage er der noget helt særligt ved igen at være under en himmel, der aldrig bliver mørk, og hvor horisonten bliver ved med at være svagt lyserød hele natten.

Siden vikingetiden har tiden omkring midsommer været betragtet som hellig. Derfor har det været en nordisk tradition gennem mange århundreder, at man samledes på torve eller marker for at brænde bål, danse og synge.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her