Klumme afMathias Skærlund Risager

Gaming er kommet for at blive, og alt for mange risikerer at gå glip af nogle af de største fortællinger, som populærkulturen har at byde på, skriver Mathias Skærlund Risager i denne Signatur.

Til jer, der ikke gamer: I går glip af de største fortællinger i populærkulturen lige nu

Lyt til artiklen

SFO’ens computer kørte egentlig efter et snorlige rotationsprincip, selv om de store børn efterhånden lærte at efterligne min pædagog Hannes håndskrift og ændre i kø-rækkefølgen til den fedtede pc-skærm. Derfor var det sjældent, at den stoiske lejemorder Agent47 fra spillet Hitmanblev styret af mig, men når det endelig blev min tur, oplevede jeg, at mine valg alene dikterede historiens gang. Det kickstartede et kærlighedsforhold til mediet, som aldrig har sluppet mig.

For jer, der ikke gamer, har fortællingen om mediet ofte været ledsaget af advarsler om overforbrug, voldsforherligelse og sociale slagsider. Men i min levetid har spil udviklet sig fra at være nørdet nicheunderholdning til en global milliardindustri med massiv indflydelse på populærkulturen. Så selv jer, der aldrig har holdt en controller i hånden, må forstå, at spilmediet efterhånden er leveringsdygtigt i så stærke historier, at vi ikke længere kan betragte det som andet end kunst.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her