»Vi får klassekamp og Hillary som præsident«, skrev jeg med store typer i en overskrift, da jeg for et år siden gav mit bud på, hvad vi kunne forvente os af 2016.
Skal man lave fejl, er der ingen grund til at fedte med det. Og der er heller jo ingen grund til at skjule, at der også var enkelte (nå ja...) andre ting, jeg ikke lige havde forudset. Så hermed mine bekendelser over sidste års tre største fejlskud - og tre vigtigste plettere.
Ja, Hillary Clinton tabte kampen om præsidentposten til Donald Trump, som Krystalkuglen 2016 oven i købet spåede en status som politisk »pauseklovn«. Især første led i ordet var helt galt: Trump var ikke et 'pause'-fænomen, men tiltræder som præsident 20.januar.
Men ret skal være ret: Til forskel for de fleste andre analytikere dengang efterlod Krystalkuglen faktisk en kattelem for, at Trump rent faktisk kunne gå hen at overraske og vinde: »Han er et bud på en ’black swan’: En af den slags, der kan overraske og ryste en hel verden. Vi pudser lige kuglen igen .... nej, det sker ikke ... vel? Krystalkuglen dugger ...«