0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mette Fugl om livets store nedtælling: »Det værste er, når fiskehandleren begynder at sige De og frue«

Måske kommer jeg aldrig til at opleve, at det ikke er breaking news, at en ung regeringschef er gravid, og at hendes mand vil tage tjansen derhjemme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Klint
Foto: Peter Klint
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er ikke så længe siden, jeg bildte mig ind at være blevet mildere stemt ved tanken om alderdom og død. Jeg kunne høre en fornuftens stemme, der talte mod angsten for det uundgåelige, og bildte mig ind, at livet nu og her – muligvis lidt senere – kan rumme værre ting end endelig afsked.

Eksempelvis gentagne tilbud om en dyr seniorbolig i Ørestad og dermed fornemmelsen af at blive reduceret til en kvinde, der kun ser ’Barnaby’, mens hun er iført fornuftige støttestrømper for at passe på hjertet.

Og naturligvis alle de ægte skræmmende ting, der i denne verden gør tilværelsen svær for mange. Så kom tvangstanken.

Lørdag 3. februar bliver jeg 69 år. Min mor døde, da hun var 69 år. Jeg skal leve godt 7 måneder mere for at blive ældre end hende. Min far er også død, og selv om yderst på kirkebænken er en kliché, bliver jeg plaget ved udsigten til, at jeg naturligvis også før eller siden kommer til at gå glip.

Glip af fortsatte fornøjelser med børn og børnebørn, nye oplevelser og indsigter. Måske kommer jeg aldrig til at være i øjeblikket, hvor det ikke er breaking news, at en ung regeringschef (i det aktuelle tilfælde på New Zealand) er gravid, og at hendes mand vil tage tjansen derhjemme.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter