Klumme afLærke Malmbak

Klimaangst kan være en overgangsrite fra fortrængning til erkendelse af, at der må gøres noget nu. De unge lader til at have taget frygten til sig. Nu er tiden kommet til de voksne, der føler sig lidt for rolige.

Efter flere måneder med lammende klimaangst begyndte jeg at gå til psykolog: Der er god grund til, at vi voksne også skal være bange

Lyt til artiklen

Omtrent på dette tidspunkt sidste år begyndte jeg for første gang at gå rundt i gader, der stod under vand. Langt op over lejlighedsbyggeriernes tage nåede vandet, der havde skændet facaderne med grønne algeaflejringer og puds i opløsning. Jeg så ind ad mørke vinduer til lejligheder, der engang havde huset familier som min egen. I stedet boede nu kun skaldyr på de efterladte møbler.

Efter i nogle måneder at have vandret ud af de samme gader, hvor vandet forekom mig at blive dybere og dybere, besluttede jeg at opsøge en psykolog. »Klimaangst«, sagde jeg i telefonen, da psykologen spurgte, hvad det drejede sig om. Og så gik vi ellers i gang med at tale om, hvordan min hverdag gang på gang slog over i glimt, der lignede en dystopisk negativside af den film, der normalt kører for mit blik.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her