0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Et kort besøg i Sarajevo udstiller, hvor svag hele Vesten faktisk er

Verden er kompliceret og kræver fordybelse og indsigt. Men lange strategier og vedholdenhed er en mangelvare i Vestens udenrigspolitik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Helle Arensbak
Foto: Helle Arensbak
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sidste weekend var jeg i Sarajevo. En lille smuttur med en gruppe historieinteresserede venner til en af Europas mest fascinerende og historiske byer. Et sted, hvor islam og kristendommen mødes, hvor skuddet, der startede Første Verdenskrig, blev affyret; omdrejningspunktet for den blodigste Balkan-krig efter Anden Verdenskrig.

Jeg havde aldrig været i byen før og blev overrasket over både, hvor lille byen reelt er, samt hvor fattig både den og Bosnien som sådan stadig er.

I mit hoved havde jeg på en eller anden måde forestillet mig, at de var kommet videre, at det hele rullede, og at krigen var ved at være et fjernt minde.

Men sådan er det ikke. Der er stadig skudhuller overalt, og både samfundet samt det politiske system er reelt stadig fanget i en slags limbo. Ikke krig, men heller ikke meget fremdrift. Imens er verdens opmærksomhed drevet videre.

Der er stadig nogle udenlandske styrker i Sarajevo, og EU har en meget stor diplomatisk mission dér, men som stort set alle, jeg mødte, forklarede, er der stort set ingen reel fokus fra det internationale samfund på Bosnien.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter