0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyuddannet journalist søger hyre: Tak for uddannelsen, kære skatteydere. Nu skal jeg være skibskok

For at undgå arbejdsløshedskøen, søger jeg tilbage til livet som skibskok. Vekselvirkningen mellem forskellige de verdener gør mig næppe til en dårligere journalist.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har vendt frikadeller i Bilkas delikatesseafdeling iført en lille fjollet hat, ringet og forstyrret folk midt under ’Vild med dans’ som telefonsælger, arbejdet som stuepige på et efter sigende hjemsøgt slot på Sydfyn og sejlet Vestgrønland tyndt som skibskok om bord på et bygdeskib.​

Ingen af de jobs var relevante for den bachelor i filosofi, jeg havde erhvervet mig forinden. Til mit forsvar er der næppe noget job, der kan betegnes som decideret relevant for en bachelor i filosofi. Det mest nærliggende at kaste sig over med sådan en uddannelse er nok den eksistentielle krise, der ofte udspringer af at blive dagpengemodtager.

Inden jeg kom ind på kandidatuddannelsen i journalistik, stod jeg altså der, på kanten af et fuldtidsjob, med en baggrund i filosofi og ingen anelse om, hvad det gav mig af forudsætninger på et arbejdsmarked. Hvem der bare var sygeplejerske eller murer, tænkte jeg, da jeg ufortrødent søgte det ene caféjob efter det andet. ’Bruger De Hegel i kaffen?’.

Muligheden bød sig for at komme til søs. Med to dages varsel gik jeg fra at være arbejdsløs akademiker til at være skibskok i Grønland. Siderne i de støvede bøger om eksistensfilosofi blev udskiftet af sirligt foldede skiver af kødpålæg. 14 timers dagligt arbejde hver eneste dag i 6 uger erstattede daglig frihed, og således fortsatte det, indtil jeg startede på kandidatuddannelsen i journalistik. Jeg skulle tilbage til universitetet, der pludselig ikke føltes hjemligt længere. Jeg var blevet vænnet til de salte vinde, den tørre grønlandske luft, den enorme frihed, men i særdeleshed også at være den eneste kvinde om bord på et skib med 7 andre sømænd.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter