0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Peter Wivel: Moses opfandt civilsamfundet

Ikke et ord om omskæring i denne Signatur.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I tiden efter Napoleonskrigene først i 1800-tallet nedfældede den prøjsiske general Carl von Clausewitz sin berømte påstand, at krig blot er fortsættelsen af politik med andre midler.

Tanken hviler på en enevældig forståelse af ordet ’politik’. Krig ensretter borgere i hver sit nationale kollektiv. Modsat enevælden forudsætter civilsamfundet, at vi er individer, der kan tænke selv.

Men kan samfund, der hviler på en bestemt national identitet, beriges af mindretal med andre identiteter? Det mente Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832). Skønt han havde et anstrengt forhold til jødedommen, opfordrede han ligefrem sine landsmænd at tage ved lære af jødernes »ihærdighed«:

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce