Støtte. Er fælles fjender nok til at starte et venskab?
Foto: Miriam Dalsgaard(Arkiv)

Støtte. Er fælles fjender nok til at starte et venskab?

Bjørn Bredal

Vogt dig for dine nye venner

Israel, jøderne og de nye venner på højrefløjen.

Bjørn Bredal
FOR ABONNENTER

Mærkeligt med alle de nye venner, som Israel har fået på den yderste højrefløj.

Og underligt, at hver gang et spørgsmål dukker op, som har noget med jøder, jødedom eller jøders vilkår at gøre, så kan man temmelig sikkert regne med, at denne verdens Søren Espersen'er, Pia Kjærsgaard'er og konservative Rasmus Jarlov'er rykker ud for at tale 'jødernes' sag.

Senest var der spørgsmålet om jødiske børn i Nørrebros skoler, og allersenest var der Søren Espersens Kronik om islams påstået iboende voldelighed, en kronik, som ikke mindst var et forsvar for jøder, der måtte blive overfaldet eller chikaneret.

Jeg går og grunder over fænomenet, for i Europas lange historie har det jo lige omvendt været sådan, at antisemitismen som oftest er sprunget ud af Dansk Folkeparti-agtige politiske miljøer, der har dyrket folket, hjemstavnen og de gode gamle værdier:

Noget med det rodfæstede versus det rodløse; det nationale versus det kosmopolitiske; land og jord versus by og hjernespind; alle mulige falske, men ikke desto mindre meget levende modsætninger, som også typisk, ja, nærmest arketypisk har omfattet modsætningen mellem 'ordentlige mennesker' og vandrende jøder.

LÆS KRONIK

Det udfordrer mine forestillinger, at folk på højrefløjen, ikke mindst i Dansk Folkeparti, nu gør så meget ud af at være 'jødevenner'. Jeg synes ligesom ikke, det er deres historiske rolle, selv om jeg jo godt kan se, at det ville være temmelig tåbeligt ligefrem at bede folk om at være antisemitter, når de nu ikke er det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce