Underklassen... Who?

Lyt til artiklen

Skriv et indlæg om underklassen. Sådan lød opgaven, da jeg og 149 andre ivrige debattører startede på Politikens nye kritikerskole sidste onsdag. Der gik ikke længe fra den imaginære skoleklokke havde ringet ud, til vi sad på en bar og diskuterede opgaven over en øl. "Det interesserer mig bare slet ikke" lagde en meddebattør ud og fortsatte "jeg aner ikke hvem de er, hvad mener Politiken overhovedet med underklasse?" Ingen havde et klart svar.

Jeg kan umuligt være den eneste der stavrede hjem den nat og febrilsk forsøgte at google mig frem til en klar defination på "underklasse". Hvorfor havde de smarte Politiken-typer valgt det begreb? En bekendt af mig med marxistiske trækninger mente at kende definitionen. De lavest betalte, manuelt arbejdende og de uarbejdsdygtige arbejdere måtte være underklassen i Danmark. Selve proletariatet. Problemet var bare, måtte jeg med min ny-erhvervede googleviden påpege, at "underklassen" skulle være marginaliseret, socialt udsat og have ringe tilknytning til arbejdsmarkedet. "Pis osse" svarede min kammerat. "Dem ved vi sgu da intet om".

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
Fylder engelske ord for meget i dansk?

Christian synes, at »det ville være über fedt, hvis TV2 lod ’news’ hedde ’Nyheder’«. Jörg skriver, at sprog »ikke kan styres«, mens Jens Oluf mener, at mange mennesker og især de unge »dybest set er ligeglade«. Hvad mener du?

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her