Økonomistuderende: Politikerne hælder benzin på inflationsbålet i valgkampens hede

Lyt til artiklen

Dette læserbrev er udgivet i forbindelse med Kritikerskolens Skriveakademi for økonomistuderende på Københavns Universitet.

Der er valg i luften, og politikerne står på spring for at overbyde hinanden i kampen om vælgernes gunst. Jeg savner, at politikerne slukker inflationsbålet i stedet for at hælde benzin på, for lige nu bringer stemningen minder frem om Anders Foghs gaveregn i starten af de glade nullere.

Nu er vi i starten af tyverne med en overophedet økonomi og buldrende inflation, hvor udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen. Alligevel står politikerne nu igen i kø for at smide skattelettelser, huslejeloft og varmechecks som benzin på bålet. Det bliver en konkurrence, som højestbydende vinder, og det hele bidrager til at øge efterspørgslen yderligere, hvilket fyrer op for ikke bare vores huse til vinter, men også inflationen.

Som studerende på SU kan jeg helt sikkert selv mærke, hvordan min købekraft bliver udhulet. Vi skal selvfølgelig hjælpe dem, der har mindst og bliver hårdest ramt, men må hr. og fru Danmark slet ikke kunne mærke en krise? Måske er kuren netop, at vi skal acceptere at have færre penge mellem hænderne.

Stine Nymann Eriksen

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her