Jeg elskede at gå i gymnasiet. Jeg var aktiv i timerne. Jeg læste lektier. Jeg afleverede mine stile til tiden. Det lyder næsten som en parodi på de gode gamle dage. Men det er ikke helt forkert. Mit unge jeg trivedes som gymnasieelev. Jeg kunne faktisk godt – i modsætning til langt de fleste af nutidens unge – se mig selv som fremtidig gymnasielærer.
Efter gymnasiet studerede jeg da også et par gymnasierelevante fag: tysk og fransk. Dengang havde disse to fremmedsprog en selvfølgelig plads i gymnasiet. Man kunne sagtens udfylde et arbejdsliv med dem. I dagens Danmark er de to gamle hovedsprog blevet næsten eksotiske.




























