Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.

Kronik afMikael Busch

Lektor og forfatter

Når jeg ser tilbage på de seneste cirka 30 år i gymnasiet, ser jeg en langstrakt nedtur. Jeg ser tømmermændene efter guldalderen. En deroute brolagt med en perlerække af uheldige reformer og vidtløftige eksperimenter.

Underviser: Vi bliver nødt til at genindføre den gode gamle opdeling af gymnasiet

Lyt til artiklen

Jeg elskede at gå i gymnasiet. Jeg var aktiv i timerne. Jeg læste lektier. Jeg afleverede mine stile til tiden. Det lyder næsten som en parodi på de gode gamle dage. Men det er ikke helt forkert. Mit unge jeg trivedes som gymnasieelev. Jeg kunne faktisk godt – i modsætning til langt de fleste af nutidens unge – se mig selv som fremtidig gymnasielærer.

Efter gymnasiet studerede jeg da også et par gymnasierelevante fag: tysk og fransk. Dengang havde disse to fremmedsprog en selvfølgelig plads i gymnasiet. Man kunne sagtens udfylde et arbejdsliv med dem. I dagens Danmark er de to gamle hovedsprog blevet næsten eksotiske.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her