Jeg har villet skrive denne artikel siden begyndelsen af april, men er blevet ved med at udskyde det.
Men efter eksplosionerne i Dnepropetrovsk, en af de største industribyer i Ukraine, lige før den lange weekend i maj gik jeg langt om længe i gang. For mig kom det som en sidste advarsel: Livet i Ukraine er ikke længere bare anspændt, ubekvemt, ubehageligt og farveløst; det er ved at blive farligt, efterhånden farvet af blod. Okay, jeg er villig til at acceptere, at regeringen ikke står bag eksplosionerne. Hvorfor skulle den? Men at samfundet, i en situation som denne, først og fremmest retter sin mistanke mod regeringen, giver stof til eftertanke. Jeg ville meget gerne tage fejl i den antagelse, at intet kan stoppe den nuværende regering. At den vil have tilstrækkelig om ikke sund fornuft (selv om den har nogle problemer i den retning), så i det mindste selvopholdelsesdrift. Jeg vil gerne fortælle om min seneste rejse rundt i Ukraine under en pr-turné i april for min seneste bog. Det var en mulighed for at se mit eget land indefra. Rundrejsen varede præcis to uger. Min forlægger og jeg tilbagelagde omtrent 2.700 kilometer i bil, med stop i ti byer i den vestlige, centrale og sydlige del af landet. Vi nåede desværre ikke den østlige del: Landet er for stort, og det ville tage yderligere to uger. Jeg vil gerne skrive om mit land set gennem vinduerne i en bil. Om stagnation, ligegyldighed, svigt, ja, fuldstændig ruin. Og om den notoriske og daglige bestikkelse af færdselspolitiet.