Kronik afYuri Andrukhovych

EM i Ukraine er en oplevelse, du sent vil glemme!

Lyt til artiklen

Jeg har villet skrive denne artikel siden begyndelsen af april, men er blevet ved med at udskyde det.

Men efter eksplosionerne i Dnepropetrovsk, en af de største industribyer i Ukraine, lige før den lange weekend i maj gik jeg langt om længe i gang. For mig kom det som en sidste advarsel: Livet i Ukraine er ikke længere bare anspændt, ubekvemt, ubehageligt og farveløst; det er ved at blive farligt, efterhånden farvet af blod. Okay, jeg er villig til at acceptere, at regeringen ikke står bag eksplosionerne. Hvorfor skulle den? Men at samfundet, i en situation som denne, først og fremmest retter sin mistanke mod regeringen, giver stof til eftertanke. Jeg ville meget gerne tage fejl i den antagelse, at intet kan stoppe den nuværende regering. At den vil have tilstrækkelig om ikke sund fornuft (selv om den har nogle problemer i den retning), så i det mindste selvopholdelsesdrift. Jeg vil gerne fortælle om min seneste rejse rundt i Ukraine under en pr-turné i april for min seneste bog. Det var en mulighed for at se mit eget land indefra. Rundrejsen varede præcis to uger. Min forlægger og jeg tilbagelagde omtrent 2.700 kilometer i bil, med stop i ti byer i den vestlige, centrale og sydlige del af landet. Vi nåede desværre ikke den østlige del: Landet er for stort, og det ville tage yderligere to uger. Jeg vil gerne skrive om mit land set gennem vinduerne i en bil. Om stagnation, ligegyldighed, svigt, ja, fuldstændig ruin. Og om den notoriske og daglige bestikkelse af færdselspolitiet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her