Kronik afJane Sandberg

Jane Sandberg er museumsdirektør og næstformand i Foreningen Brobyggerne.

Det er forstemmende og kortsigtet, at kunstnere og kulturpersonligheder ikke deltager og bliver inviteret meget mere til at give deres besyv med i samfundsdebatten. Det ville være godt for os alle.

Frustreret museumsdirektør: Hvorfor deltager kunstnere ikke mere i debatten?

Lyt til artiklen

Hvorfor ser vi så sjældent udøvende kunstnere løfte deres røst i samfundsdebatten? Det er et spørgsmål, som mange rejser ikke mindst i en tid, hvor vi har været afskåret fra det direkte møde med kunsten og kulturen i lange perioder det forgangne corona-år.

Selv har jeg oplevet den stigende interesse for spørgsmålet fra forskellige kanter. Bare inden for de seneste måneder har jeg haft fornøjelsen af både at tale til en stor public-service stations kulturafdeling om, hvad jeg mener er mangler i dækningen af kunst og kultur, jeg er blevet interviewet til en undersøgelse, som Kulturministeriet åbenbart er i gang med at lave om emnet, og for nogle uger siden deltog jeg i paneldebat på et udstillingssted om netop dette.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her