Kronik afNasima Olawi

Læge

Kronikøren stammer fra Afghanistan og var tilbage i landet kort før Talebans magtovertagelse sidste år. Her er hendes minder.

Kvinderne i Afghanistan: 17 børn har jeg født, og 8 af dem har jeg også selv begravet

Lyt til artiklen

Den første tid efter besøget ser jeg deres ansigter for mig hver nat, inden jeg går i seng. Udtryksløse ansigter. Tilfredse ansigter. Irriterede ansigter. Triste ansigter. Håbløse ansigter. Forventningsfulde ansigter. Bekymrede ansigter. Glade ansigter. Skjulte ansigter. Ansigter, der alle sammen tilhører afghanske kvinder. Enkelte meget velkendte. Andre, som jeg havde glemt, at jeg havde mødt, men som af endnu uransagelige årsager har efterladt spor i mit sind.

Der var kvinden i lufthavnen. Mørkerød læbestift, tørklæde, som hang løst hen over hovedet, og med enkelte synlige sorte hårlokker, ansigtsudtrykket, der bar præg af samtidig ligegyldighed og irritation, idet hun bad mig om at løfte armene, så hun kunne tjekke mig for besiddelse af ulovlige genstande.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her