Kronik afStina Vrang Elias

Stina Vrang Elias er adm. direktør i Tænketanken DEA.

Der er alt for mange isolerede reformplaner af enkelte uddannelser og alt for lidt sammenhængende tænkning om de danske uddannelser.

Opråb til politikerne: Stop nu – de endeløse stykvise reformer slår uddannelserne i stykker

Lyt til artiklen

History will teach us nothing«. Ordene er Stings, men fra tid til anden er det nøjagtig den følelse, jeg får, når jeg tænker på uddannelsespolitik. Det gælder ikke mindst, når jeg retter blikket mod videregående uddannelser, som i de sidste 10-15 år har været et skib uden retning – og hvor vi nu er på nippet til at gentage fortidens synder fra ungdomsuddannelsesområdet.

Jeg tænker her på Reformkommissionen og derefter regeringens udspil til en dramatisk omkalfatring af universitetsuddannelserne med nye fireårige kandidatuddannelser som omdrejningspunkt. Der er mange gode intentioner i forslaget, men jeg savner i den grad en analyse af og blik for, hvilke konsekvenser det vil have for den samlede videregående uddannelsessektor – og ikke mindst det samfund, sektoren uddanner til.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her