Tilbud: Få digital adgang og avisen leveret i weekenden for 199 kr./md.

Kronik afRune Stefansson

Rune Stefansson er forfatter.

Anmelderiet er på få år gået fra ekspertvælde til folkedomstol. Lyd- og e-bøger fra streamingtjenester viser det – med polarisering som resultat. De nye bogbedømmere er tilbøjelige til enten at nedgøre eller hylde forfatterens nye værk.

Forfatter: Her har forfatteren investeret ubetalte år af sit liv i drømmen om at skrive et lille mesterværk eller bare en rimelig god bog. Og så ...

For godt to år siden, i februar 2022, udgav jeg en ny kriminalroman, min syvende. Til forskel fra de seks forrige krimier er ’Hævneren’ primært en digital udgivelse, en lyd- og e-bog. Den er udkommet på Mofibo, som sammen med BookBeat, Nextory, Saxo, Chapter og Bookmate udgør de mest udbredte private litteraturstreamningtjenester i Danmark. Mofibo, der er en del af den svenske bogstreaming-gigant Storytel, har de eksklusive rettigheder til min nye digitale bog, der dermed kun kan høres eller læses af tjenestens betalende abonnenter på mobiltelefon eller en ’reader’, dvs. en e-bogslæser.

Naturligvis var jeg på udgivelsesdagen ganske spændt. Jeg plaprede løs på egen hjemmeside, på Facebook og diverse andre steder, mens jeg hurtigt vænnede mig til indlæseren, den populære Dan Schlossers dybe, rå og lidt underspillede røst.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her