Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Kronik afKaroline Kjær Hansen 

Karoline Kjær Hansen er freelance journalist.

Hver femte kvinde føder ved et planlagt eller akut kejsersnit. Alligevel forberedes man ikke på muligheden til fødselsforberedelsen. Jeg blev selv helt knust. Det bør ændres og vil kunne forebygge, at kejsersnit og skam går hånd i hånd.

Mor: Ingen havde forberedt mig på den følelse, jeg sidder tilbage med efter mit kejsersnit

Lyt til artiklen

Det føltes som et lyn fra en klar himmel. Jeg havde haft en totalt ukompliceret graviditet. Jovist havde jeg en smule kvalme en gang imellem, og kaffelysten var næsten forsvundet. Men i de ni måneder, min krop arbejdede på at skabe det, der skulle vise sig at blive min søn, var jeg mobil og kunne alt, jeg ville.

I uge 25 fløj jeg til Porto sammen med min kæreste, hvorfra vi vandrede knap 300 kilometer nordpå og godt 14 dage senere kunne sige, at vi havde gået Den Portugisiske Camino. I sommerferien klarede jeg heden på familieferien til Sydfrankrig, de obligatoriske besøg ved jordemoderen føltes næsten overflødige, og jeg kunne mere eller mindre arbejde helt op til termin.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her