Kronik afNaila Bugyi-Bozo

Naila Bugyi-Bozo er læge.

Jeg føler mig amputeret i konsultationen, når jeg ikke kan forstå min patient. Det er fagligt uforsvarligt, uligheden i sundhed øges, og i stedet for at gøre mit arbejde som læge ordentligt, går jeg i stedet politikernes ærinde med meningsløs symbolpolitik.

Læge: Det fungerer ikke i vores kliniske hverdag, at al vores lærdom er baseret på den hvide mand

Lyt til artiklen

Patienten kom med 112. Var det en etnisk 112? Nej, nej, hun taler også fint dansk.

I alle de danske regioner fremhæves, at man arbejder for lighed i sundhedsvæsenet. I Region Syddanmarks sundhedsvision, hvor jeg arbejder, står der, at »lighed i sundhed opnås, når der i forebyggelse og behandling tages hensyn til, at mennesker er forskellige og har forskellige behov for ressourcer«. Indførslen af tolkegebyret underminerer princippet om lighed i sundhed ved at blande integrationspolitik med sundhedsvæsenets primære formål: at tilbyde sundhedsydelser uanset baggrund. Sundhedsvæsenet er i forvejen hårdt presset, og med tolkegebyret har man skabt flere udfordringer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her