Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pædagogstudiet ligner et sørgeligt aftenskolehold i babysitting

Pædagogerne bygger de største grundsten i et barns udvikling. Hvorfor sparer vi på dem?

Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære Ulla Tørnæs. Er næste generation virkelig så lige meget for dig som uddannelsesminister?

På Politiken.dk 15.7. kunne artiklen ’Kommende pædagoger har få timer’ berette om pædagogstuderende, der får helt ned til 8 undervisningstimer om ugen og afleverer opgaver ud i intetheden.

LÆS ARTIKEL

Forskningschef ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen taler i artiklen ligefrem om pædagoguddannelsen som udsultet og slår fast, at »gode pædagoger besidder vigtige spidskompetencer og er afgørende for, hvordan børn senere klarer sig«.

Så kære Ulla, jeg forstår absolut ingenting. Hvorfor skal pædagogstudiet være sådan et venstrehåndsstudie, hvor man ikke får de fornødne kompetencer med sig? Og hvorfor er uddannelsen blevet rundbarberet ned til noget, der mest af alt ligner et sørgeligt aftenskolehold i babysitting?

Jeg synes ærlig talt, at det er et helt absurd forkert sted at spare – det er altså næste generation, det her går ud over.

I Uddannelses- og Forskningsministeriet er I knaldhamrende dygtige til at spare. Men Ulla, på et tidspunkt er der ikke mere ben at skære ind til, og man skærer pludselig sig selv i hånden. Det gør vi allerede. Det har vi gjort længe. Og det er vi rigtig gode til.

Ligesom en række andre videregående uddannelser er pædagogstudiet pålagt et sparekrav på 2 procent hvert år. Det forstår jeg ikke. Under vi virkelig ikke vores børn mere end det?

Ligesom en række andre videregående uddannelser er pædagogstudiet pålagt et sparekrav på 2 procent hvert år. Det forstår jeg ikke. Under vi virkelig ikke vores børn mere end det? Flere forskere peger netop på, at børn, der går i vuggestuer og børnehaver, hvor den pædagogiske kvalitet er høj og velfungerende, klarer sig bedre i livet, end børn der går i en institution, hvor den pædagogiske kvalitet er i underskud.

Hvis flere og flere institutioner tilhører den sidste kategori, fordi pædagoguddannelsen konstant udhules for undervisning og feedback, har vi om ikke så længe en meget stor gruppe socialt udsatte unge og voksne, der for alvor kommer til at koste både økonomisk og socialt. Dermed er det ikke kun den næste generation, der betaler, men i lige så høj grad din og min, Ulla.

Det er faktisk meget enkelt. God pædagogik giver gode, velfungerende børn. Men hvis vi ikke uddanner pædagogerne godt nok til at sætte sig ind i små børns udvikling, sker det modsatte. Så udebliver den gode pædagogik, hvor børnene udvikler deres sociale, motoriske og sproglige færdigheder, og tilbage står blot en gold børneopbevaring, hvor pædagogernes rolle kun bestræber sig på at kigge efter børnene og sørge for, at ingen kommer synderligt til skade. Det er ikke pædagogik, det er bare pasning. Det kan varetages af enhver idiot.

Lad mig give et eksempel. I en rapport fra 2014 slår SFI fast, at »når indholdet i daginstitutionen er af høj kvalitet, kan man hæve børnenes intelligensniveau«. Børns hjerner er som bekendt langtfra færdigudviklede, når de rammer moders skød. Her er de to første leveår dybt afgørende for et barns udvikling og kræver en masse voksenkontakt og -interaktion. Det må være svært at give og videreudvikle, hvis man ikke får de rigtige redskaber med sig fra pædagogseminariet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men okay, måske er der en mening med galskaben. For når de pædagogstuderende har fået deres afgangsbevis, møder de jo en branche med urimelige nedskæringer, overnormering og ringe løn. Så hvorfor give dem en solid uddannelse, når de alligevel skal kigge ned i afgrunden, så snart de har fundet et job? Hvis man giver dem en mangelfuld uddannelse, har de måske ingen eller meget små forventninger til deres arbejdsliv? Så ved de jo allerede, hvilket træt og afmagret system de træder ind i. De ved allerede, hvor lidt deres arbejde betyder i det store billede.

Vær nu den dygtige uddannelsesminister, vi har brug for, og gør noget for de mange håbefulde pædagogstuderende, der starter lige om lidt

Men, kære Ulla, det er netop pædagogerne, der, ud over forældrene, bygger de største grundsten i et barns udvikling. De er med deres uendelige leg i gulvhøjde, kærlige behandling af snotnæser og skrabede knæ, nærværende bleskift, højtlæsning, sprogudvikling og motorisk udfordrende ture på legepladsen med til at sætte deres præg på de mennesker, der om godt 20-30 år skal overtage samfundsfaklen.

Jeg vil mene, at vi allerede har tabt dem og deres pædagoger på gulvet. Derfor beder jeg dig inderligt. Vis mig, at jeg tager grueligt fejl. Vær nu den dygtige uddannelsesminister, vi har brug for, og gør noget for de mange håbefulde pædagogstuderende, der starter lige om lidt. Giv dem en ordentlig uddannelse. Du kan faktisk ikke være andet bekendt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden