Min beretning for 2. halvår af 2012 er lige afleveret til redaktionen, og som jeg plejer, bringer jeg et sammendrag på denne plads. Jeg får omkring 20 klager daglig over papiravisen, og skønsmæssigt 70 procent drejer sig om faktuelle fejl i artikler, 20 procent om sproget og 7-8 procent om levering af avisen, Plus-tilbud eller andet, redaktionen ikke har ansvaret for.
Det er stadig kun omkring 2-3 procent af henvendelserne, der kan siges at handle om problemer med den journalistiske etik. Det svarer til den hidtidige mængde og fordeling. Alle mail til og fra Læsernes Redaktør kan læses af redaktionen. Jeg tilstræber, at alle klagere, der henvender sig på hverdage, får svar samme dag, men eftersom jeg kun sjældent har nået at undersøge det, der klages over, og endnu ikke har hørt de involverede, må jeg ofte nøjes med at svare, at jeg vil undersøge sagen. Arbejdspresset på redaktionen blev næppe mindre i 2. halvår – tværtimod hører jeg stadig oftere, at især redigeringsfejl skyldes, at der til tider er så travlt, at der ikke har været tid til et ekstra tjek af oplysninger eller til at arbejde med formuleringer. Servicestoffet, som mange læsere vægter meget højt, er stadig et smertensbarn: Der forekommer for eksempel stadig alt for mange fejl i vejr- og tv-oversigter. Selv om store dele af stoffet kommer fra eksterne leverandører, er det ganske enkelt redaktionens ansvar, at avisens indhold er i orden. Jeg får ofte opfordringer til at udpege ’skyldige’ i Fejl og Fakta, også fra redaktionens medarbejdere. Der kan for eksempel have været fejl i undersøgelser, eller kilderne kan have misforstået noget.