0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Måtte andre følge Jens Rohdes eksempel

Rohde kan nu se dansk politik fra et helt nyt perspektiv, skriver Anita Bay Bundegaard.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
(arkiv) Joachim Adrian
Foto: (arkiv) Joachim Adrian

Angrelse. I sidste uge angrede Jens Rohde sin rolle i Fogh's værdikamp. Men hvad får Rohde til at indse det - og ikke mindst sige det offentligt?

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Krigsmetaforikken var ikke tilfældig, da daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) i 2002 lancerede sin værdikamp.

Det, Fogh ønskede, var ikke en politisk dialog, men konfrontation og kamp. Og i kamp venter man ikke på, om den anden har noget fornuftigt at sige; man skyder først.

Til at føre sin kamp og skyde på alt og alle, der havde en anden mening om tingene, uanset om det så var politiske modstandere, debattører, eksperter, fagfolk eller åndslivet, udnævnte Fogh nogle små krigere. Og som altid i krig er det unge ureflekterede og ubefæstede sjæle, man sender i front som kanonføde.

Foghs mest loyale og skydegale soldat var Venstres daværende politiske ordfører Jens Rohde. Han gik foran i de første og mest indædte krigsår. Derfor var det ikke just fra Jens Rohde, man havde forventet den store selvransagelse og eftertanke.

Men i sidste uge angrede Rohde værdikampen og sin egen medvirken i den. Til Berlingske Tidende sagde han: »Værdikampen har ikke været liberal, og det vil jeg gerne være med til at tage på min kappe, når vi skal se på, hvordan vi fører værdikamp, og hvad vi definerer som en værdikamp«.

Og han tilføjede: »De nationalkonservative kæmper jo for en stærkere stat og for, at vi lukker os mere om os selv. Men det kan jeg som liberal ikke støtte. Jeg har savnet den liberale værdikamp«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts