Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
JENS DRESLING (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Nationapopulister. Hollandske Wilders og danske Kjærsgaard er blevet så monotone i deres begær efter magten, at de ikke længere appellerer til de apolitiske vælgere, der er godt trætte af 'business as usual' og hellere vil have showbusiness (arkivfoto).

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Populister er færdige som popstjerner

Nationalismen er ved at toppe, skriver Lars Trier.

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Fyringsrunder og økonomisk nedtur burde være held i uheld for det yderste højre: Traditionelt set går yderfløje frem i krisetider, særligt chauvinistiske og nynationalistiske partier, som derfor kunne forventes at gå frem nu, hvor der spares i bunden af samfundet.

Behovet for politiske prygelknaber stiger normalt omvendt proportionalt med den økonomiske vækst. Men moderne politik er heldigvis ikke så forudsigelig.

Ved valget i Holland i morgen står den kontroversielle provopolitiker Geert Wilders til at få markant lavere opbakning, end han selv og alle andre har forventet.

I løbet af det seneste år er Wilders’ popularitet blevet halveret. I forhold til valget i 2006 vil hans Frihedsparti ganske vist gå frem, men målt i forhold til hans folkelige opbakning, da den økonomiske krise satte ind i 2009, står Wilders til at tabe. På få uger og måneder er han imploderet i valgkampen og faldet sammen som mediefænomen. Manden med Mozart-håret er ikke længere et ikon på linje med tv-kendisser, sportsstjerner og prinsesser.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Kampagnetilbud: Prøv 1, 2 eller 3 måneder for 299,-

Lige nu kan du i bestille et abonnement, der passer til dine læservaner til en særlig pris.

Læs mere

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden