Den kloge udenrigspolitik sejrede

Kapløb. Forhandlinger i FN om at indføre et flyveforbud over Libyen har været et kapløb med Gaddafis styrkers fremrykning mod Benghazi.
Kapløb. Forhandlinger i FN om at indføre et flyveforbud over Libyen har været et kapløb med Gaddafis styrkers fremrykning mod Benghazi.
Lyt til artiklen

Med de seneste dages begivenheder i Libyen og FN’s Sikkerhedsråd er det blevet mere og mere tydeligt, at de sidste 10 års amerikanske – og danske – udenrigspolitiske fejltagelser i Irak og Afghanistan har sat sine spor. Og heldigvis ikke på en måde, som man kunne have frygtet. Jeg må indrømme, at jeg i mine mest pessimistiske øjeblikke har troet, at den forløjede krig i Irak og den fejlslagne strategi i Afghanistan risikerede at få den konsekvens, at det ikke længere ville være muligt at samle støtte til international indgriben over for undertrykkende regimer. Og da slet ikke i Mellemøsten.

Sådan er det ikke gået. De langstrakte forhandlinger i FN om at indføre et flyveforbud over Libyen har været et kapløb med Gaddafis styrkers fremrykning mod Benghazi og har ærligt talt set håbløse ud.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her