0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Designforsker: »Moden er i dødskramper. Den er so ikke bare yesterday, men yester-century«

Modebranchen er plaget af alt for meget tøj, som ingen gider sælge til fuld pris eller orker at designe. Branchen lider af dødskramper, mener forsker Else Skjold.

FOR ABONNENTER

Tøjet var nyt under den københavnske modeuge, som løb af stablen i denne uge. Trends var nye. Bud på nye farver, former og længder var nye. Men modeugen som ide er gammel og måske pensionsmoden. For modebranchens traditionelle cyklus er ude af trit med den virkelighed, som designere, kunder og butikker oplever. Der er alt for meget tøj, alt for lidt af det sælges til fuld pris, designerne bliver bimse, butikkerne har svært ved at løbe rundt, og forbrugernes skabe er fyldt med ubrugt tøj, de forsøger at slippe af med.

Groft sagt lader modebranchen, som om man stadig er hr. Schwann fra Damernes Magasin i ’Matador’, der sælger tøj til byens fruer. En ny kjole til sommer, en ny frakke til vinter og måske en fin kjole til oberstens fester. Sådan ser virkeligheden ikke ud mere.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu