Look-alike. De ser ens ud. Men er det ikke. Til venstre Kähler til 150 kr. Til højre krukke fra Coop til 39 kr.
Foto: Rune Pedersen

Look-alike. De ser ens ud. Men er det ikke. Til venstre Kähler til 150 kr. Til højre krukke fra Coop til 39 kr.

Bolig

Designefterligninger fylder i de danske lavprisbutikker

Hvor går grænsen mellem inspiration og ulovlig kopiering?

Bolig

På hylden i Kvickly står en fin lille porcelænsskål med et låg. Den har ikke noget varemærke og koster 39 kroner. Ved siden af står en stor vase med fine striber til 50 kroner. Og hvis de to produkter minder kunderne om et eller andet, du har set før, er det, fordi de ligner produkter fra det danske mærke Kähler, der de seneste år er blevet kendt for sine porcelænsvaser, skåle og andet boligtilbehør.

»Den er stærkt inspireret af vores skål. Det er en meget nærgående efterligning. De har ændret i formen, men de sender klare referencer til Bellino-skålen«, siger administrerende direktør hos Kähler Jesper Holst Schmidt.

Men han er på ingen måde overrasket.

»Det er noget, vi oplever på ugebasis. Det sker oftere og oftere, at vi finder kopier eller produkter, der er voldsomt inspireret af vores, i de danske supermarkeder og boligbutikker. I vores tilfælde er der sket en eksplosion i antallet af krænkelser. Alene i denne uge er der to lanceringer, som vi er meget opmærksomme på«, siger Jesper Holst Schmidt.














Kähler er langtfra den eneste virksomhed, som slås med de mange boliginteriørprodukter, der bliver solgt i de danske supermarkeder, og som er stærkt inspireret af et kendt mærke. Hos Bilka er det i denne uge muligt at købe en skalstol til 799 kroner, der sender tankerne mod den amerikanske designduo Charles og Ray Eames.

Hvis man er mere til det danske designfirma Hay, men synes, at de cirka 1.200 kroner, som deres bakkebord koster, er i overkanten, kan man gå ned i Jysk og købe et, der minder om det, til blot 249 kroner. Og blandt Nettos spotvarer var der i sidste måned en pendel til blot 50 kroner, som havde en del lighedspunkter med den klassiske PH5-pendel, der bliver produceret af Louis Poulsen, og som hænger over mange danske spiseborde.

»Det kan godt være, det ligner en Ferrari, men det smager ikke af det«, siger Christian Engsted, administrerende direktør hos Louis Poulsen, der producerer PH-lamper.

»Supermarkederne snylter på vores brand, som vi har investeret rigtig meget i, og på en designer, der lægger hele sit hjerte og sin passion i at skabe et produkt. Vi er et 140 år gammelt lysfirma, der producerer i Danmark, og det er vi meget stolte af. Vi investerer rigtig mange penge i at skabe smukt design, men også i at undersøge, hvordan det rigtige lys påvirker mennesker og deres velbefindende. Så det handler ikke kun om designet, når vi producerer en lampe«, siger Christian Engsted.

Louis Poulsen bruger så mange ressourcer på problemet, at de har en mand ansat til kun at tage sig af kopiproduktion, og hos Kähler har den administrerende direktør for nylig brugt en dag i Retten i Viborg for at få afprøvet en sag om bevissikring.

»Vi reagerer, når vi mener, at forbrugerne kan være i tvivl, og to gange det seneste år har vi lavet en bevissikringssag, hvor vi henvender os til fogedretten og beslaglægger varelager og data de steder, hvor varerne bliver solgt, for at se, hvor bevidst de kopierer, og hvor meget de har solgt. Den efterfølgende retssag kan tage op til 2-3 år«, siger administrerende direktør hos Kähler Jesper Holst Schmidt.

»Vi er jo enormt ærgerlige, hver eneste gang det sker. Vi har brugt mange kræfter på udvikling af nye produkter, på at bygge virksomheden op, på markedsføring og salg, og så er det meget ærgerligt, at de snylter på os og udvander vores produkt. Især hvis forbrugerne ikke kan skelne mellem produkterne og tror, at de har købt et Kähler-produkt og bliver skuffet over kvaliteten og tænker ’det gider jeg ikke købe en anden gang’«, siger Jesper Holst Schmidt.

Et minefelt

Juridisk set er området en gråzone. For oftest er de produkter, der dukker op i supermarkederne, ikke 100 procent identiske med originalen. Derfor er der ikke et simpelt svar på, om supermarkedernes ageren er lovlig. Det forklarer advokat og ledende partner i Njord Law Firm, Jeppe Brogaard Clausen, der er specialist i ophavsret og rettighedssager.

»Det er et minefelt. På den ene side er der fri konkurrence. På den anden side er der en virksomhed, der har brugt kræfter på at markedsføre og udvikle produkter, som de har eneret til«, siger han.

Han beskriver området som mere uklart, end når der er tale om egentlige 1:1-kopier. For hvornår er et produkt udviklet af et firma, der blot følger en trend, som f.eks. en særlig type striber, der ses i indretningsmodebilledet lige nu, og hvornår er striberne et firma som f.eks. Kählers varemærke og ejendom?

Det er et minefelt. På den ene side er der fri konkurrence. På den anden side er der en virksomhed, der har brugt kræfter på at markedsføre og udvikle produkter, som de har eneret til

»Højesteret bruger ord som ’slaviske efterligninger’ eller ’identitets-udformninger’, når de skal vurdere sagerne. Det er en helt konkret vurdering af det enkelte produkt med en sammenligning af det originale produkt, og hvad der i øvrigt er på markedet«, siger advokat Jeppe Brogaard Clausen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han kalder produkterne i supermarkederne for lookalikes, fordi de oftest ikke er helt identiske med originalen, og han påpeger, at salget af dem i supermarkederne er en tendens i vækst.

»Nogle tror, at varemærket bliver stærkere af at blive kopieret, og at kopiering er en form for succeskriterium. Men mærket betyder rigtig meget for en virksomhed. Det er tit varemærket, som egentlig er guldet, der kan få en virksomhed til at blomstre. Hvis Lego ikke havde brugt ressourcer på både markedsføring og rettighedskampe, havde du ikke haft Lego i dag«.

Boligtilbehør hitter

Hos supermarkederne bliver boligtilbehøret brugt som blikfang. F.eks. optræder de i tilbudskatalogerne som en spotvare, der har til opgave at hive kunderne ind i butikkerne. Kvickly har derfor i løbet af de seneste år udvidet sortimentet i butikken med boligtilbehør og mere modeprægede ting, fortæller informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Han understreger, at Coop er meget opmærksomme på ikke at sælge kopier i supermarkederne. Jens Juul ønsker dog ikke at kommentere på det konkrete eksempel, hvor Kählers direktør kalder Coops porcelænsskål for en ’nærgående efterligning’.

»Vi har tabt et par enkelte sager, men vi har vundet langt de fleste gennem årene. Kopier er absolut etno go for os. Vi er meget opmærksomme på, at vores varer ikke skal komme for tæt på mærkevarerne, for så krænker vi ophavsretten, og det er det sidste, vi vil. Men der er nogle varegrupper, hvor man er meget inspireret af hinanden – ligesom man kan se det inden for tøjbranchen. For eksempel er der produkter, hvor man lader sig inspirere af noget i tiden og i modebilledet, men hvor det ikke er en krænkelse af deres ophavsret«, mener han.

Hos Dansk Supermarked, der ejer Føtex, Bilka og Netto, oplever man også, at folk gerne vil kombinere dagligvareindkøb med noget pænt til hjemmet, men her afviser man også, at møbler og tilbehør, der bliver solgt i butikkerne, er kopier.

»Der er måske nogle, som godt kunne tænke sig den dyre designervare til den halve pris, men vi accepterer ikke kopivarer i vores butikker. Kopivarer er hverken godt for kunderne, os eller de mærkevareproducenter, som bliver kopieret. Vores professionelle indkøbere har erfaringen til at kunne opdage eventuelle kopivarer, og vi gør alt, hvad vi kan, for at undgå disse«, skriver kommunikationskonsulent Martin Møller Aamand i en mail.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hos Coop får supermarkedet producenterne af deres boligtilbehør til at skrive under på, at de ikke har krænket andres ophavsret med deres produkter. Hvis de alligevel viser sig at gøre det, skal de tage deres varer retur og betale penge tilbage til supermarkedet, fortæller Jens Juul Nielsen.

»Vi er i gang med at løfte kvaliteten af vores varer, så vi i højere grad har originale og unikke ting, som vi selv producerer, i stedet for de boligtilbehørsvarer, som vi lige nu kun sælger i en kortere periode ad gangen. Det er den vej, tendensen går«.

Hos designvirksomheden Kähler deler man ikke den oplevelse. Lige nu kører firmaet derfor flere sager mod virksomheder, som de mener kopierer deres produkter.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce