Apples forårskollektion af iPhones, iPads og Apple Watch-modeller er nu lanceret, men der er mest nyt at skue på overfladen. Jovist, de nye produkter har som altid højtydende indmad og ligger på mange områder i spidsen af feltet, men de store forandringer er sket på markedsføringsfronten. Og det synes at bekræfte en teori, mange Apple-observatører har talt om i månedsvis.
Teorien går på, at Apple er i gang med en række strategiskift, der tilsammen skal nedbringe virksomhedens afhængighed af indtægter fra kerneprodukterne og i stedet hente flere penge i onlinetjenester, softwareydelser og tilbehør. Altså: Færre iPhones, flere apps og abonnementer.
Virkeligheden er nemlig, at Apple for alvor mærker konsekvenserne af de forandringer, smartphone-markedet har været igennem i de senere år. Firmaets regnskab for kalenderårets andet kvartal viste tilbage i juli, at iPhone nu udgør under halvdelen af firmaets indtægter, hvilket ellers ikke har været tilfældet siden 2012.
I samme kvartal faldt iPhones globale markedsandel til 10,1 procent ifølge Counterpoint Research, og Apple blev endnu engang forvist til tredjepladsen blandt smartphoneproducenter efter Samsung og Huawei.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her