0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Apple gør sig klar til en fremtid uden iPhone

Bag navneskift og designbeslutninger gemmer der sig en stigende satsning på tjenester i stedet for telefoner, tablets og computere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Stephen Lam/Ritzau Scanpix
Foto: Stephen Lam/Ritzau Scanpix

Phil Schiller og Apple præsenterede den nyeste iPhone11 for offentligheden. Men den nye iPhone 11 Pros kameradesign bliver kritiseret af selv de mest Apple-glade medier som (Foto: Apple).

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Apples forårskollektion af iPhones, iPads og Apple Watch-modeller er nu lanceret, men der er mest nyt at skue på overfladen. Jovist, de nye produkter har som altid højtydende indmad og ligger på mange områder i spidsen af feltet, men de store forandringer er sket på markedsføringsfronten. Og det synes at bekræfte en teori, mange Apple-observatører har talt om i månedsvis.

Teorien går på, at Apple er i gang med en række strategiskift, der tilsammen skal nedbringe virksomhedens afhængighed af indtægter fra kerneprodukterne og i stedet hente flere penge i onlinetjenester, softwareydelser og tilbehør. Altså: Færre iPhones, flere apps og abonnementer.

Virkeligheden er nemlig, at Apple for alvor mærker konsekvenserne af de forandringer, smartphone-markedet har været igennem i de senere år. Firmaets regnskab for kalenderårets andet kvartal viste tilbage i juli, at iPhone nu udgør under halvdelen af firmaets indtægter, hvilket ellers ikke har været tilfældet siden 2012.

I samme kvartal faldt iPhones globale markedsandel til 10,1 procent ifølge Counterpoint Research, og Apple blev endnu engang forvist til tredjepladsen blandt smartphoneproducenter efter Samsung og Huawei.

Det virkede derfor ganske passende, at Apple valgte at offentliggøre lanceringsdatoen for sin nye streamingtjeneste, Apple TV+, sammen med de nye iPhones. Tjenesten skal give Netflix kamp til stregen ved at konkurrere på eksklusivt, originalt indhold. Apple har kastet enorme pengebeløb efter store Hollywood-navne, der således kommer til at optræde i forskellige serier, når Apple TV+-tjenesten lanceres 1. november.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter