0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Her er de klassiske tricks, når tøjfirmaer vil fremstå bæredygtige

Store dele af tøjbranchen ændrer kun et lillebitte hjørne af deres tøjproduktion, selv om de kalder sig grønne. Forskere efterlyser, at branchen går nye veje.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Arkivfoto: Joachim Adrian

Når tøj sys, farves og transporteres skal det også ske på en forsvarlig måde, hvis en vare skal kunne kaldes bæredygtig, mener den danske forbrugerombudsmand. Ellers er det vildledende. Her er det arbejdere på en tøjfabrik i Dhaka i Bangladesh.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Metoderne er mange, men virkningen er den samme, når tøjbranchen med større eller mindre forbedringer prøver at få deres varer til at se grønnere ud, end de er.

Det mener en række forskere og forbrugerjurister, der følger med i de tiltag, der sker på tøjområdet.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere