0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Samsung og Bilka afviser nye klager over tordenfluer i fladskærme

Klagenævns afgørelse gælder ikke samme problem i andre fladskærme, mener Bilka og Samsung.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Står man som forbruger med en fladskærm fra Samsung, hvor der kravler irriterende 'tordenfluer' rundt inde bag dækglasset, skal man ikke regne med, at Samsung vil anerkende noget ansvar for fænomenet.

Heller ikke selv om Forbrugerklagenævnet for et halvt år siden i en principiel afgørelse slog fast, at en forbruger havde ret til at få sine penge tilbage, fordi der i hans Samsung-fladskærm på grund af en manglende forsegling befandt sig adskillige både døde og levende småfluer inde i selve fladskærmen.

Det viser en ny sag, hvor en forbruger har klaget til såvel Samsung som forhandleren Bilka over tordenfluer, der virker som pixelfejl i hans fladskærm.

LÆS ARTIKEL

Heller ikke Bilka, som solgte fladskærmen, vil anerkende et ansvar for problemet, men henviser i en mail til klageren til, at når Samsung ikke vil påtage sig ansvaret, så vil Bilka heller ikke.

Bilka skriver desuden til klageren, at han ikke kan bruge henvisningen til den allerede afgjorte sag fra Forbrugerklagenævnet til noget, fordi afgørelsen her drejede sig om en konkret model, og at klager over tordenfluer i andre modeller ikke vil blive accepteret af Samsung. Og dermed heller ikke af Dansk Supermarked, som ejer Bilka.

»Men dommen fra Forbrugerklagenævnet er klokkeklar. Trods det forsøger Bilka og Samsung at frasige sig ansvaret«, siger manden med tordenfluer i fladskærmen, Jan Poulsen.

»Jeg er utrolig harm over især Bilkas måde at tackle denne sag på, for det er dem, der har solgt mig fladskærmen, så nu er det blevet noget principielt for mig«, siger han, selv om han er klar over, at han sikkert kommer til at undvære fladskærmen lige så længe, klagen er under behandling i Forbrugerklagenævnet.

Samsung har skrevet til Jan Poulsen, at »Når det kommer til tordenfluer, så er det ikke en garantisag. Og derfor dækkes det ikke af garantien. Og når det sker, at der kommer disse tordenfluer ind i tv'et, så er det kunden selv, der skal stå for at få en tekniker ud«.

Og Bilka lægger sig op af tv-producenten med nok en afvisning: »Tordenfluer er ikke dækket af din reklamationsret, og Samsung vil afvise den. (...) Hvis din model havde været en F8005 havde vi dækket det, da det kun er på denne ene model, at der er afgjort dom ved forbrugerstyrelsen«.

I Forbrugerrådet Tænk er vicedirektør Vagn Jelsøe forundret over, at de to firmaer afviser reklamationen med henvisning til, at klagenævnet har lavet en afgørelse i en konkret sag, som ikke kan bredes ud til at gælde andre modeller med det samme problem.

»En sagkyndig i klagenævnet har sagt, at problemet er en utæt udført forsegling under fremstillingen af fladskærmen, der er årsagen til, at der er kommet tordenfluer ind i skærmen. Uden at jeg har teknisk indsigt, lyder det for mig, som om det er det samme problem i denne nye sag«, siger Vagn Jelsøe.

Afvisningen betyder, at klageren nu har taget sagen til Forbrugerklagenævnet for at få en afgørelse.

»Vi har et klagesystem, der er indrettet til at træffe afgørelser, der kan lægge en linje i den slags sager, og den linje bør respekteres af store koncerner som Samsung og Dansk Supermarked. Derfor er det dårlig stil fra deres side, at de vælger så at sige at tage den fra sag til sag«, siger han.

Er det ok, at Dansk Supermarked afviser at tage imod reklamationen med henvisning til, at sådan er politikken hos Samsung?

»Det kan Dansk Supermarked ikke. Rent juridisk er det fuldstændig ligegyldigt, hvad Samsung siger, for ifølge dansk ret er det forhandleren, der er ansvarlig, og rent juridisk kan Dansk Supermarked ikke henvise til, at de ikke vil afhjælpe skaden, fordi Samsung ikke vil gøre det«, siger Vagn Jelsøe.

Annonce

I Forbrugerstyrelsen siger chefkonsulent Henrik Sedenmark, at Samsungs og Bilkas argument på sin vis godt kan give mening:

»Det skyldes, at Forbrugerklagenævnet altid laver konkrete afgørelser på konkrete produkter«, siger han.

Han henviser til, at i den nye sag kan der i hvert fald i teorien godt være tale om, at der er en anden årsag til, at der er tordenfluer bag skærmen end i den sag, som Forbrugerklagenævnet afgjorde. Det kan kun en undersøgelse af det konkrete apparat godtgøre.

»Så det gode råd til forbrugeren er, at han skal klage over skærmen for at få en konkret vurdering af, hvad der er årsagen«, siger Henrik Sedenmark.

»Hvis det viser sig, at problemet med tordenfluerne har samme årsag, er det overvejende sandsynligt, at sagen vil falde ud til forbrugerens fordel«, siger han.

I Dansk Supermarked vil man ikke kommentere sagen over for Politiken, da den er under behandling i Forbrugerklagenævnet.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden
    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

    Henter…

    Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

  • Claus Nørregaard/POLITIKEN

    Mafiaen og andre kriminelle tjener masser af penge på matchfixing. Men i Danmark bliver man sjældent straffet når man arrangerer resultatet af en fodboldkamp, også selvom politiet har undersøgt en stribe sager. Men hvorfor sker der ikke noget, når man snyder?